dc.contributor.advisor | Chlebiš, Petr | cs |
dc.contributor.author | Havel, Aleš | cs |
dc.date.accessioned | 2013-06-26T12:22:19Z | |
dc.date.available | 2013-06-26T12:22:19Z | |
dc.date.issued | 2013 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/100569 | |
dc.description | Import 26/06/2013 | cs |
dc.description.abstract | Předložená disertační práce se zabývá účinným a kompaktním axiálním uspořádáním rotačního výkonového měniče (ARM) pro hybridní vozidla. Hlavním úkolem navrženého řešení je umožnění provozu spalovacího motoru v oblasti maximální účinnosti po celou dobu jeho pracovního cyklu za účelem minimalizování spotřeby paliva, a tím i produkce škodlivých emisí. Jednotka ARM se skládá z náhradního asynchronního a synchronního stroje s permanentními magnety a má dva různé typy rotorů vyvedené na vstupní a výstupní hřídele. Zvolené dvourotorové uspořádání umožňuje plynulou změnu jak otáček, tak i momentu mezi vstupní a výstupní hřídelí, tím i přenášeného výkonu.
Návrh jednotlivých částí ARM vychází z radiálního uspořádání asynchronního a synchronního stroje s permanentními magnety, využívající myšlenku konstantnosti objemu magnetického obvodu pro převod rozměrů na axiální koncepci. Elektromechanické parametry takto navrženého ARM zahrnující zejména hlavní rozměry, velikosti vzduchových mezer, materiálové vlastnosti, parametry drážek, vinutí, klecí nakrátko a permanentních magnetů jsou následně optimalizovány metodou konečných prvků za účelem dosažení maximální účinnosti jednotky ARM.
V kapitole experimentálních výsledků jsou vyobrazeny průběhy nejdůležitějších mechanických a elektrických veličin v závislostech na otáčkách, výstupním výkonu, skluzu či úhlu natočení rotoru pro optimalizovanou jednotku ARM a dále pak 3D modely a vizualizace magnetických poměrů v jednotlivých částech ARM. Závěrečná kapitola obsahuje návrh laboratorního prototypu ARM s využitím sériově vyráběných axiálních asynchronních motorů a diskusi, resp. odůvodnění konstrukčních řešení a realizačních problémů. | cs |
dc.description.abstract | This thesis deals with the compact and efficient axial flux arrangement of the rotary converter for hybrid electric vehicles. Main purpose of the proposed solution is to enable the internal combustion engine working in its area of maximal efficiency throughout the whole operating time to satisfy minimal fuel consumption and lower production of harmful emissions. The AFRC unit is composed from permanent magnet synchronous and induction machine having two different rotor types affixed to the input and output shaft. Selected double rotor arrangement enables to vary both the speed and the torque between the input and output shaft, hence the transferred power.
The design of machine components is based on the radial air gap arrangement of induction and permanent magnet synchronous motors utilizing the idea of constant magnetic circuit volume for dimensions conversion. Electro-mechanical parameters of converted axial flux machines including dimensions, air gap sizes, materials, slots, winding, squirrel cages and permanent magnet’s parameters are then optimized using the FEM analysis in order to achieve maximal efficiency of the AFRC unit.
The experimental results chapter contains the waveforms of most important mechanical and electrical values in dependency on speed, output power, slip or load angle for optimized AFRC unit as well as the 3D models and visualization of magnetic flux density in particular parts of the AFRC unit. The design of AFRC laboratory prototype utilizing fabricated axial flux induction machines and discussion of constructional possibilities and implementation issues are presented in the concluding chapter of this dissertation. | en |
dc.format | 95 l. : il. | cs |
dc.format.extent | 5677437 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | axiální rotační měnič | cs |
dc.subject | hybridní vozidlo | cs |
dc.subject | metoda konečných prvků | cs |
dc.subject | optimalizace | cs |
dc.subject | účinnost | cs |
dc.subject | axial flux machine | en |
dc.subject | efficiency | en |
dc.subject | hybrid electric vehicle | en |
dc.subject | finite element method | en |
dc.subject | optimization | en |
dc.title | Soustava hybridního vozidla s axiálním měničem výkonu | cs |
dc.title.alternative | Soustava hybridního vozidla s axiálním měničem výkonu | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201400456 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Špánik, Pavol | cs |
dc.contributor.referee | Hrdina, Libor | cs |
dc.contributor.referee | Chmelík, Karel | cs |
dc.date.accepted | 2013-06-10 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatiky | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 430 - Katedra elektroniky | cs |
dc.thesis.degree-program | Elektrotechnika | cs |
dc.thesis.degree-branch | Elektrické stroje, přístroje a pohony | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2724 | cs |
dc.identifier.thesis | HAV278_FEI_P2649_2642V004_2013 | |
dc.rights.access | openAccess | |