Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPokorný, Miroslavcs
dc.contributor.authorWágner, Petrcs
dc.date.accessioned2015-01-07T13:09:45Z
dc.date.available2015-01-07T13:09:45Z
dc.date.issued2014cs
dc.identifier.otherOSD002cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/106249
dc.descriptionImport 07/01/2015cs
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá návrhem původního systému řízení a odpovídajícího plánovacího algoritmu pro robota s diferenciálním řízením, určeného k výpočtu trajektorie pro nestrukturovaná prostředí v reálném čase. Jako základ pro navrženou metodu slouží metoda pro výpočet časově optimálního rychlostního profilu na trajektorii vytvořené za pomoci splajn křivek, která umožňuje zakomponovat rychlostní a akcelerační omezení robota do návrhu rychlostního profilu. V práci je pro tuto metodu navržen algoritmus diskrétního výpočtu rychlostního profilu, který umožňuje nasazení metody pro real-time aplikace. Jsou zjištěny a formulovány vlastnosti Hermitova splajnu, který byl vybrán jako nejvhodnější k reprezentaci jednotlivých úseků trajektorie a jehož vlastnosti jsou klíčové pro rozšíření řešeného problému na nestrukturovaná prostředí. Je navržen a odvozen způsob přepočtu trajektorie tvořené tímto splajnem pro upřesnění polohy cílového bodu. V závěrečné části návrhu je paradigma řešeného problému přesunuto do nestrukturovaného prostředí a je navrhnuta metoda postupné tvorby trajektorie a jí příslušného rychlostního profilu, který respektuje fyzikální omezení řízeného systému během postupu robota neznámým prostředím. Metoda návrhu rychlostního profilu a způsob jejího přepočtu byly experimentálně ověřeny na aplikaci fotbalu robotů vyvíjené na VŠB-Technické univerzitě Ostrava. Kompletní navržená metoda je odsimulována v několika prostředích a jsou popsány její vlastnosti a omezení. Dosažené výsledky jsou zhodnoceny z hlediska tvaru výsledné trajektorie a její časové náročnosti, která je kritická pro použití metody v reálném čase.cs
dc.description.abstractThis dissertation thesis deals with a design of original control system and planning algorithm for a robot with differential drive suitable for real-time operation in non-structured environment. A method capable to design optimal velocity profile for trajectory, which is formed by segments of spline curves, and able to incorporate the velocity and acceleration constrains into designed profile is used as a basis of the proposed method. In this thesis, an algorithm of discrete velocity profile computation is proposed for this method. It allows the usage of the method in the real-time application. The cubic Hermite spline was chosen as the optimal spline curve for representation of trajectory segments. Its characteristics which are important for extension of the formulated problem into non-structured environment are determined and formulated. The algorithm for trajectory segment and final point elaboration is also devised. In the final part of design, a paradigm shift is performed and an original method of piecewise trajectory formation and corresponding velocity profile calculation in non-structured environment is proposed. The output trajectory and velocity profile fully respect the limitations of the used physical model of controlled robot during its advance in the unknown surroundings. The proposed method of velocity profile computation and final point elaboration algorithm were experimentally verified on the robot-soccer application developed in VŠB-Technical University of Ostrava. The complete designed method and its characteristics were verified by simulations in different environment configurations. The results are evaluated according to trajectory shape and the computational complexity that is critical for real-time deployment.en
dc.format89 l. : il.cs
dc.format.extent2436979 bytescs
dc.format.mimetypeapplication/pdfcs
dc.language.isocscs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectplánování trajektoriecs
dc.subjectsledování trajektoriecs
dc.subjectHermitova splajn křivkacs
dc.subjectplánování v reálném časecs
dc.subjectmobilní robotcs
dc.subjecttrajectory planningen
dc.subjectpath followingen
dc.subjectHermite splineen
dc.subjectreal-time planningen
dc.subjectmobile roboten
dc.titleMetoda plánování trajektorie robota v reálném časecs
dc.title.alternativeA Method for Trajectory Planning of a Robot in Real-timeen
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature201500552cs
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových pracícs
dc.contributor.refereeŠolc, Františekcs
dc.contributor.refereeŠtefek, Alexandrcs
dc.contributor.refereeMostýn, Vladimírcs
dc.date.accepted2014-12-17cs
dc.thesis.degree-namePh.D.cs
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatikycs
dc.description.categoryPrezenčnícs
dc.description.department450 - Katedra kybernetiky a biomedicínského inženýrstvícs
dc.thesis.degree-programElektrotechnikacs
dc.thesis.degree-branchTechnická kybernetikacs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2724cs
dc.identifier.thesisWAG019_FEI_P2649_2612V045_2014
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam