dc.contributor.advisor | Ščurek, Radomír | cs |
dc.contributor.author | Maršálek, Daniel | cs |
dc.date.accessioned | 2016-04-18T07:42:09Z | |
dc.date.available | 2016-04-18T07:42:09Z | |
dc.date.issued | 2015 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/111493 | |
dc.description | Import 02/11/2016 | cs |
dc.description | Import 18/04/2016 | cs |
dc.description.abstract | Na bezpečnost a ochranu civilního letectví před protiprávními činy je kladen stále větší důraz. Zkušenosti z poslední doby poukazují na rostoucí napětí, vznik konfliktů a teroristických činů i v civilizovaném prostředí evropského kontinentu. Pachatelé těchto aktů útočí na prvky svobody a demokracie a zaměřují se na aspekty, které jsou Evropanům nejbližší – lidský život a pocit bezpečí. Ke svým činům často využívají dopravní infrastrukturu s cílem co největšího ohrožení. Letiště jsou tak pro případné pachatele objektem, na který stále více zaměřují svou pozornost. Ochrana civilního letectví před protiprávními činy je také jednou z klíčových bezpečnostních hrozeb definovaných Bezpečnostní radou státu ČR.
Cílem práce je navrhnout model posouzení rizik procesu odbavení ze strany cestujících na základě jejich behaviorálních projevů. Model vychází z principů bezpečnostní praxe na letišti, které se neustále mění a utvářejí v reakci na protiprávní činy, a dále z metod profilování a tipování podezřelých osob. Z hlediska inovace se práce zaměřuje na využití automatizovaných technologií a systémů, které umožní bezkontaktně posoudit behaviorální aspekty osob a na základě nastavených parametrů předat informaci o alarmovém stavu. Práce předkládá čtyři návrhy řešení vždy s ohledem na stěžejní klíčové faktory, které preferuje bezpečnostní management fyzické ochrany na letišti. Práce je ve svém závěru doplněna o návrh implementace vybrané technologie na letišti.
Pro vědecký obor je práce přínosná především návrhem dosud nového a nepoužitého systému předběžného posouzení cestujících na letišti pomocí detekce podezřelých znaků v jejich chování. Z praktického hlediska předkládá členům bezpečnostního managementu fyzické ochrany letiště či zástupcům státních bezpečnostních složek působících na mezinárodním letišti, návod implementace podobného systému do praxe. | cs |
dc.description.abstract | Still more and more attention is paid to protection of civil aviation from illegal acts. Experience from the pasts few years shows increasing tensions and newly-occurring conflicts and terrorist attacks even in the civilized European continent. Those who commit these acts attack the very basic features of freedom and democracy, focusing on those aspects of life which are the dearest to the Europeans – human life and the sense of security. They often use infrastructure to secure as deadly an outcome of the acts as possible. As a result, the attention of still more and more of these terrorists is drawn upon airports. The protection of civil aviation from illegal acts is therefore one of the key threats defined by the National Security Council of the Czech Republic.
The aim of this dissertation is to suggest a model for evaluating passengers´ behavior, which will calculate the potential risks that individual passengers pose. The model is based on the basic principles of airport security, which are constantly changing so as to reflect illegal acts committed, as well as methods of detecting suspicious people. The innovative aspect of the dissertation is the focus on the use of automatized technologies and systems which facilitate a contact-free analysis of people´s behavior and, considering the set parameters, subsequently deliver an alarm message. The paper presents four alternative solutions based on the key factors which the airport security management personnel prefer. The dissertation´s end also provides a proposal of an implementation selected airport technology.
In terms of the scientific field of safety/security engineering, the dissertation is innovative in that it proposes new and as yet never used preliminary passenger profiling system which attempt to detect suspicious behavioral traits. The dissertation; however, also provides airport security personnel and security forces with a practical guide to the implementation of such a system. | en |
dc.format | 104, [49] l. : il. + 1 CD-R | cs |
dc.format.extent | 9692148 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | bezpečnost | cs |
dc.subject | letiště | cs |
dc.subject | profilace | cs |
dc.subject | riziko | cs |
dc.subject | technologie | cs |
dc.subject | airport | en |
dc.subject | profiling | en |
dc.subject | risk | en |
dc.subject | security | en |
dc.subject | technology | en |
dc.title | Zvýšení bezpečnosti civilního letectví detekcí podezřelého chování cestujících | cs |
dc.title.alternative | Detecting Suspicious Behavior in Passengers to Improve Civil Aviation Security | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201600074 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Voštová, Věra | cs |
dc.contributor.referee | Veľas, Andrej | cs |
dc.contributor.referee | Hrinko, Martin | cs |
dc.date.accepted | 2016-02-18 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta bezpečnostního inženýrství | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 060 - Katedra bezpečnostních služeb | cs |
dc.thesis.degree-program | Požární ochrana a průmyslová bezpečnost | cs |
dc.thesis.degree-branch | Požární ochrana a bezpečnost | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2720 | cs |
dc.identifier.thesis | MAR557_FBI_P3908_3908V009_2015 | |
dc.rights.access | openAccess | |