Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHoryl, Petr
dc.contributor.authorGebauer, Marek
dc.date.accessioned2016-11-01T09:46:37Z
dc.date.available2016-11-01T09:46:37Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otherOSD002cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/112245
dc.descriptionImport 02/11/2016cs
dc.description.abstractNavrhovaný koncept aktivního chlazení brzd závodních automobilů, tzv. G-Cooling System (GCS), je určen pro závodní vozy formule F1. Systém chlazení je založen na předpokladech provozu za vysokých rychlostí. Zda by bylo možné řešit chlazení brzd pomocí systému GCS v osobních či nákladních automobilech je otázkou, nelze ji však vyloučit. Hlavní myšlenka G-Cooling System je v dvojím chlazení. Díky projektu IT4Innovations bylo možné provádět matematické simulace proudění řešící predikci turbulentních dějů nového návrhu chlazení. Na základě těchto poznatků byly vyrobeny prototypy. Mezi klíčové experimenty patří měření teplotního chování brzdového kotouče na dynamometru. Karbon - karbonový brzdový kotouč byl osazen jedním termočlánkem, a stejně tak i brzdový třmen. Teplota kotouče byla o cca 10% nižší a doba chlazení se snížila o cca 18%. Po celou dobu testu vykazovalo GCS stabilnější teplotní chování než klasický brzdový systém. Bylo vysledováno, že schopnost chlazení GCS exponenciálně narůstá se zvýšením proudění vzduchu do středu kotouče. Brzdový třmen se dokázal uchladit o téměř 20% lépe než jeho kolega s klasickým řešením. Při měření nedocházelo k žádným vibracím či k nežádoucímu otěru jednotlivých komponentů. Taktéž GCS systém nevykazoval zachytávání částic v nedostupných prostorách systému, tudíž je možno konstatovat, že má tzv. samočisticí efekt. Porovnání reálného experimentu a výpočetní simulace uvnitř dynamometru dopadlo dle předpokladu autora. Průběhy výsledků naměřených hodnot na brzdovém kotouči nekorespondovaly s průběhy výsledků odečtených ze simulace. Hlavní důvod všech těchto diferencí je ve špatném nastavení počátečních hodnot vstupujících do výpočtu. Pro přesnější výstupy ze simulací by bylo potřeba vícemístného měření na reálné sestavě, nebo nechat simulaci proběhnout v několika cyklech zabrzdění, což by bylo časově velice náročné. Avšak i když byla maximální diference mezi skutečností a numerickým výpočtem cca 50°C, tak v dalším kroku bude obdobně nastavena i simulace brzdění kotouče v dynamometru se systémem GCS. Při zvolení stejných okrajových podmínek budou výsledky z obou simulací vypovídat pouze o jejich relativním rozdílu hodnot a citlivosti na změnu geometrie, což ve výsledku určí relativní účinnost mezi oběma brzdovými systémy. První reálný experiment proběhl na závodním voze BMW Alpina B6 na závodním okruhu SlovakiaRing na Slovensku. Ocelový brzdový kotouč byl vyvrtán s celkovým počtem šesti set děr a osazen hliníkovým difuzorem. Během testování došlo k celé řadě komplikací, ale i tak proběhl velmi náročný zatěžkávací test, při kterém brzdový kotouč vykazoval lepší chladící schopnosti, než v případě klasického systému. Na brzdovém kotouči nevznikaly nebezpečné trhliny ani jiná vážná poškození. Testování na závodním okruhu na Slovensku přineslo cenné informace pro budoucí optimalizaci GCS systému. Účastníci projektu měli možnost nahlédnout do tajů motorsportu a přiblížit se tak k profesionálním závodním automobilům na trhu. Jako výsledek tohoto úsilí byla uzavřena licence na využívání Evropského patentu. Axiálně a radiálně chlazený kotouč s krytem byl uznán ve světě v podobě Evropského a Amerického patentu. Japonská a Korejská patentová přihláška je stále v řízení. Dále byl uznán Český, Německý a Ruský užitný vzor a jeden Evropský průmyslový vzor na design lopatek v difuzoru.cs
dc.description.abstractThe proposed concept of active brake cooling in racing cars called G -Cooling System (GCS) is designated for the Formula One racing cars. The cooling system is based on the assumptions of operation at high speeds. Whether it is possible to deal with the brake cooling system using GCS in passenger or goods vehicles, it is an issue; however, it cannot certainly be ruled out. The main idea of G- Cooling System is in its dual cooling. Thanks to the IT4Innovations project, it was possible to perform mathematical simulations of flow solving the prediction of the turbulent events of the newly proposed cooling system. Based on these findings, the prototype has been produced. The measurement of the brake disc temperature behaviour on a dynamometer was one of the key experiments. A carbon-carbon brake disc was equipped with one thermocouple as well as the brake calliper. The temperature of the discs was about 10% lower and the cooling time was reduced by approximately 18%. Throughout the test, GCS showed more stable temperature behaviour than a traditional braking system. It has been observed that the cooling ability of the GCS, increasing air flow into the centre of the disc, increasing its cooling exponentially. The calliper is able to cool itself almost 20% more than its colleague with conventional solutions. During the measurement, there was no occurrence of any vibration or undesired wear of the components. The GCS system also has not shown the capture of particles in inaccessible areas of the system, therefore it can be said that it has so called self-cleaning effect. Comparison of real experiment and computer simulation turned out inside the dynamometer in accordance with the assumption of the author. Result of the measured values on the brake disc have not correspond with the course subtracted results from the simulation. The main reason for all these differences is in the wrong setting initial values in the calculation. For more accurate outputs from the simulations would need more position measurements on the real assembly or let the simulation run in several cycles braking, which would be very time consuming. However, although the maximum difference between reality and numerical calculation was about 50°C, so the next step will be similarly set a simulation of the brake discs (GCS) in dynamometer. When selecting the same boundary conditions, the results of both simulations will only refers to the relative difference values and the sensitivity to a change of geometry, which ultimately determines the relative efficacy between the two brake systems. The first real experiment was carried out on BMW Alpina B6 racing car at SlovakiaRing racing circuit in the Slovak Republic. The steel brake disc was drilled having a total of six hundred holes and fitted with an aluminium diffuser. During the testing, there has been a number of complications, however, a very challenging endurance test was carried out. In this test the brake disc exhibited a better cooling capacity than in the case of the classical system. There was no occurrence of dangerous cracks or other serious damage on the brake disc . The testing at the racing circuit in the Slovak Republic provided valuable information for future optimization of the GCS system. The project participants had the opportunity to peek into the secrets of motor-sport and thus be closer to the professional racing cars on the market. As a result of this effort, a license for the use of the European patent was closed. Axially and Radially Cooled Brake Disc with Cover has been confirmed worldwide in the form of the European and American patent. The Japanese and Korean patent application is still pending. Moreover, the Czech, German, and Russian utility model as well as one European industrial design for the design of the blades of a diffuser were also approved.en
dc.format133, [69] s. : il. + 1 DVD-Rcs
dc.format.extent15366542 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectbrzdový kotoučcs
dc.subjectsimulacecs
dc.subjectexperimentcs
dc.subjectbrake discen
dc.subjectsimulationen
dc.subjectexperimenten
dc.titleStudie nového způsobu chlazení brzd závodního automobilucs
dc.title.alternativeStudy of a New Way of Cooling the Brakes for Racing Carsen
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature201600164cs
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových prací
dc.contributor.refereeHuňady, Róbertcs
dc.contributor.refereeVaško, Milancs
dc.contributor.refereeKozubková, Miladacs
dc.date.accepted2016-09-06
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojnícs
dc.description.department330 - Katedra aplikované mechaniky
dc.thesis.degree-programStrojní inženýrstvícs
dc.thesis.degree-branchAplikovaná mechanikacs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2723cs
dc.identifier.thesisGEB058_FS_P2346_3901V003_2016
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam