dc.contributor.advisor | Fusek, Martin | |
dc.contributor.author | Ordelt, Jan | |
dc.date.accessioned | 2016-11-02T13:48:35Z | |
dc.date.available | 2016-11-02T13:48:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/114966 | |
dc.description | Import 02/11/2016 | cs |
dc.description.abstract | V diplomové práci je analyzován vliv konstrukčního vrubu na únavovou životnost. Hlavní pozornost je věnována predikci životnosti na základě MKP analýzy. V úvodní části práce je u vybraných materiálů, na základě výsledků experimentálních zkoušek z NACA, analyzován vliv maximální špičky a gradientu napětí. Z analýzy vyplývá, že k predikci životnosti je nutné dostatečně přesně stanovit jak maximální špičku, tak i gradient napětí. Další část práce se zabývá analýzou spoje potahu s podélníkem a tvorbou MKP modelu tohoto spoje. Jsou navrženy čtyři metodiky tvorby MKP modelu, z nichž je následně vybrána ta nejlepší. Tato metodika je poté odzkoušena na panelu křídla letounu EV-55 Outback. Srovnáním predikované životnosti do iniciace trhliny a života do iniciace trhliny dané experimentální zkouškou se dospělo k uspokojivé shodě. | cs |
dc.description.abstract | In Master thesis is analysed the influence of structural notch on fatigue of lifetime. A main attention is dedicated to prediction of lifetime on basic of FEM analysis. In introduction of this thesis is analysed the influence of maximum peak stress and stress gradient on selected material. It is on basic of results of experimental test of NACA. The analysis shows that for prediction of fatigue lifetime is necessary precise determination of maximum peak stress and stress gradient. The next part of this thesis deals with analysis of joint of skin and stringer, and with creation FEM model of these joint. There are designed four methods of creation FEM model and then is selected the best one. This method is tested on panel of wing of aircraft EV-55 Outback. By comparing prediction crack initiation lifetime and crack initiation lifetime of fatigue test is arrived at satisfactory compliance. | en |
dc.format.extent | 14946308 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | únava | cs |
dc.subject | MKP | cs |
dc.subject | vrub | cs |
dc.subject | spoj | cs |
dc.subject | letadlo | cs |
dc.subject | fatigue | en |
dc.subject | FEM | en |
dc.subject | notch | en |
dc.subject | joint | en |
dc.subject | aircraft | en |
dc.title | Metodika praktické analýzy vlivu vrubu na únavovou životnost pro použití na základě výsledků MKP analýzy | cs |
dc.title.alternative | Methodology of Practical Analysis of Notch Effect on Fatigue Life for Use on Basis of Results of FEM Analysis | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Papuga, Jan | |
dc.date.accepted | 2016-06-07 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 330 - Katedra aplikované mechaniky | |
dc.thesis.degree-program | Strojní inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Aplikovaná mechanika | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | cs |
dc.identifier.thesis | ORD0004_FS_N2301_3901T003_2016 | |
dc.rights.access | openAccess | |