dc.contributor.advisor | Vaculík, Miroslav | |
dc.contributor.author | Sojka, Lukáš | |
dc.date.accessioned | 2017-08-23T09:31:16Z | |
dc.date.available | 2017-08-23T09:31:16Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/119291 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce je zaměřena na stanovení dynamického součinitele tření kovo-keramických brzdových desek a na analýzu jejich frikčního povrchu. Jsou zde srovnány vlastnosti brzdového obložení před brzděním a po brzdění, provozování desek je simulováno na brzdovém dynamometru. Sledovanými vlastnostmi jsou kromě součinitele tření i opotřebení desek, studován je jejich otěr a změny povrchu. Zkoumány jsou celkem tři různé vzorky, z toho dva kovo-keramické a jeden komerční semi-metalický pro srovnání. Změny ve složení i struktuře frikčního povrchu jsou studovány pomocí několika analytických metod. Strukturní vlastnosti jsou popsány pomocí optické i elektronové mikroskopie, složení zkoumaných vzorků bylo analyzováno pomocí energiově disperzní spektroskopie, rentgenové fluorescenční spektroskopie a Ramanovy spektroskopie. | cs |
dc.description.abstract | This diploma thesis is focused on determination of dynamic friction coefficient of metal-ceramic brake pads and on analysis of their frictional surface. Properties of brake linings before and after braking are compared, while their usage is simulated on a brake dynamometer. Among the studied parameters, besides friction coefficient, are wear characteristics. Abrasion particles and changes in surface are determined as well. Three different samples are studied, two of them metal-ceramic and one commercial semi-metallic for comparison. Changes in composition and structure of the frictional surface are studied with several analytic methods. Structural properties are described using both optical and electron microscopy, the composition of studied samples was analyzed using energy-dispersive X-ray spectroscopy, X-ray fluorescence spectroscopy and Raman spectroscopy. | en |
dc.format.extent | 7062565 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | kovo-keramické kompozity | cs |
dc.subject | brzdový dynamometr | cs |
dc.subject | dynamický součinitel tření | cs |
dc.subject | SEM-EDX | cs |
dc.subject | XRFS | cs |
dc.subject | Raman | cs |
dc.subject | metal-ceramic composites | en |
dc.subject | brake dynamometer | en |
dc.subject | dynamic friction coefficient | en |
dc.subject | SEM-EDX | en |
dc.subject | XRFS | en |
dc.subject | Raman | en |
dc.title | Stanovení součinitele tření a analýza frikčního povrchu kovo-keramických brzdových desek | cs |
dc.title.alternative | Determination of the friction coefficient and the analysis of frictional surface of metal-ceramic brake pads | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Dědková, Kateřina | |
dc.date.accepted | 2017-06-01 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství | cs |
dc.description.department | 636 - Katedra materiálového inženýrství | |
dc.thesis.degree-program | Materiálové inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Progresivní technické materiály | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | cs |
dc.identifier.thesis | SOJ0023_FMMI_N3923_3911T036_2017 | |
dc.rights.access | openAccess | |