dc.contributor.advisor | Kraus, Martin | |
dc.contributor.author | Rulíšek, Michal | |
dc.date.accessioned | 2017-08-23T09:32:39Z | |
dc.date.available | 2017-08-23T09:32:39Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/119500 | |
dc.description.abstract | Tato práce se věnuje příčinám destrukce pístu spalovacího motoru automobilu, který je vyroben ze siluminu. Silumin je slévárenská slitina hliníku s křemíkem. Z provedené analýzy mikrostruktury lze předpokládat, že materiál pístu je nadeutektická slitina Al-Si, která je běžná pro výrobu pístů spalovacích motorů. Místo porušení pístu bylo v oblasti pístních kroužků, kde došlo k odlomení části materiálu. Fraktografie lomové plochy byla provedena pomocí řádkovacího elektronového mikroskopu. Na řádkovacím elektronovém mikroskopu byla také provedena EDX analýza, která stanovuje chemické složení fází. Mikrostruktura pístu byla sledována v oblasti blízké lomu i v protilehlém místě lomu. | cs |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with causes of destruction of the piston of a combustion engine of a car that is made of silumin. Silumin is cast aluminium alloy with silicon. From the microstructure analysis, it can be assumed that the piston material is an hypereutectic Al-Si alloy which is common for the production of piston combustion engines. Instead of a piston failure, there was a piston ring area where part of the material was broken. Fractography of fracture area was performed using a scanning electron microscope. An EDX analysis was also performed on the scanning electron microscope to determine the chemical composition of the phases. The microstructure of the piston was observed around the place of the fracture even at the opposite side of the fracture. | en |
dc.format.extent | 4802472 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | destrukce | cs |
dc.subject | silumin | cs |
dc.subject | hliníkové slitiny | cs |
dc.subject | píst | cs |
dc.subject | automobilové motory | cs |
dc.subject | destruction | en |
dc.subject | silumin | en |
dc.subject | aluminium alloys | en |
dc.subject | piston | en |
dc.subject | car engines | en |
dc.title | Příčiny destrukce pístu automobilového motoru | cs |
dc.title.alternative | Causes of destruction of a car engine piston | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Podepřelová, Adéla | |
dc.date.accepted | 2017-06-08 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství | cs |
dc.description.department | 636 - Katedra materiálového inženýrství | |
dc.thesis.degree-program | Materiálové inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Progresivní technické materiály | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | cs |
dc.identifier.thesis | RUL0011_FMMI_B3923_3911R036_2017 | |
dc.rights.access | openAccess | |