dc.contributor.advisor | Briš, Radim | |
dc.contributor.author | Rapant, Lukáš | |
dc.date.accessioned | 2018-06-26T05:50:34Z | |
dc.date.available | 2018-06-26T05:50:34Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/127348 | |
dc.description.abstract | The importance of traffic state prediction steadily increases together with
growing volume of traffic. The ability to predict traffic speed and density
in short to medium horizon is one of the main tasks of every Intelligent
Transportation System. This prediction can be used to manage the traffic both
to prevent the traffic congestions and to minimize their impact. This
information is also useful for route planning. Traffic state prediction is
not an easy task given that the traffic flow is very difficult to describe by
numerical equations. Other possible approach to traffic state prediction is
to use historical data about the traffic and relate them to the current state
by application of some form of statistical approach. This task is, however,
complicated by complex nature of the traffic data, which can, due to various
reasons, be quite inaccurate. This thesis is focused on finding the
algorithms that can exploit valuable information contained in traffic data
from Czech Republic highways to make a short-term traffic speed predictions.
My proposed algorithms are based on modern stochastic approaches like hidden
Markov models, dynamic Bayesian networks, ensemble Kalman filters, Monte
Carlo simulation and Markov chains. These models are naturally able to
capture all complexities in the traffic and incorporate uncertainty of the
traffic data | en |
dc.description.abstract | Spolu s rostoucím objemem provozu narůstá význam předpovědi stavu dopravního provozu. Schopnost předvídat dopravní rychlost a hustotu v krátkém až střednědobém horizontu je jednou z hlavních úkolů každého systému pro řízení dopravy. Tato predikce může být použita k řízení provozu, a to jak k prevenci
vzniku dopravních zácp, tak k minimalizaci jejich dopadu. Tyto informace jsou
také užitečné pro plánování jízdních tras. Předpověď stavu dopravního provozu
není snadným úkolem, protože dopravní tok je velmi obtížné popsat numerickými
rovnicemi. Dalším možným přístupem k předpovědi provozního stavu je použití
historických údajů o provozu a jejich propojení s aktuálním stavem pomocí vhodného statistického přístupu. Tento úkol však komplikuje složitá povaha
dopravních dat, která mohou být z různých důvodů poměrně nepřesná. Tato práce
je zaměřena na nalezení algoritmů, které mohou využívat cenné informace obsažené v dopravních údajích z dálnic ČR za účelem vytvoření krátkodobých
předpovědí rychlosti provozu. Mnou navrhované algoritmy jsou založeny na
moderních stochastických přístupech jako jsou skryté Markovovy modely, dynamické bayesovské sítě a Kalmanovy filtry. Tyto modely dokáží přirozeně
zachytit zákonitosti dopravního provozu a vzít v úvahu neznámou nejistotu
zatěžující dopravní data. | cs |
dc.format | 97 stran : ilustrace | |
dc.format.extent | 2120892 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Traffic modelling | en |
dc.subject | time series prediction | en |
dc.subject | Bayesian networks | en |
dc.subject | Kalman filters | en |
dc.subject | hidden Markov models | en |
dc.subject | Monte Carlo simulation | en |
dc.subject | Markov chains | en |
dc.subject | Dopravní modelování | cs |
dc.subject | predikce časových řad | cs |
dc.subject | Bayesovské sítě | cs |
dc.subject | Kálmánovy filtry | cs |
dc.subject | skryté Markovské modely | cs |
dc.subject | Monte Carlo simulace | cs |
dc.subject | Markovské řetězce | cs |
dc.title | Modelling of traffic flow using modern stochastic approaches | en |
dc.title.alternative | Modelování dopravního toku s využitím moderních stochastických nástrojů | cs |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201800031 | |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | |
dc.contributor.referee | Koucký, Miroslav | |
dc.contributor.referee | Popela, Pavel | |
dc.contributor.referee | Dorda, Michal | |
dc.date.accepted | 2017-11-03 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatiky | cs |
dc.description.department | 470 - Katedra aplikované matematiky | cs |
dc.thesis.degree-program | Informatika, komunikační technologie a aplikovaná matematika | cs |
dc.thesis.degree-branch | Výpočetní a aplikovaná matematika | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2724 | |
dc.identifier.thesis | RAP027_FEI_P1807_1103V036_2017 | |
dc.rights.access | openAccess | |