Show simple item record

dc.contributor.advisorKukutschová, Jana
dc.contributor.authorDědková, Kateřina
dc.date.accessioned2018-06-26T08:09:43Z
dc.date.available2018-06-26T08:09:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/128896
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with characterization of surfaces of brake pads for passenger’s cars before and after their testing on the brake dynamometer. Three types of brake pads - reference, modified with kaolin and modified with nanocomposite kaolin/TiO2 are analysed and compared. For their characterization, selected microscopic techniques are used, such as digital optical microscopy and scanning electron microscopy. The TIMA microscope was used to study the phase composition of the friction layer. The chemical and phase changes are best illustrated by the phase maps taken. The intermetallic phase of Fe-Cu oxide dominated the friction layer of all evaluated brake pads after testing, and its presence could be understood as the direct consequence of locally occurring temperatures above the melting point of the individual elements.en
dc.description.abstractDiplomová práce pojednává o charakterizaci povrchů brzdových desek pro osobní automobily před a po jejich testování na brzdovém dynamometru. Jsou zde analyzovány a srovnány tři typy brzdových desek – referenční, modifikovaná kaolínem a modifikovaná nanokompozitem kaolín/TiO2. Pro jejich charakterizaci jsou použity vybrané mikroskopické techniky, kterými jsou digitální optická mikroskopie a skenovací elektronová mikroskopie. Pro studium fázového složení frikční vrstvy byl použit mikroskop TIMA. Chemické a fázové změny nejlépe ilustrují pořízené fázové mapy. Intermetalická fáze Fe-Cu-oxid dominovala frikční vrstvě všech hodnocených desek po testování, přičemž lze její přítomnost chápat jako přímý důsledek lokálně se vyskytujících se teplot vyšších než je teplota tání jednotlivých složek.cs
dc.format.extent12219333 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectBrake padsen
dc.subjectfrictionen
dc.subjectfriction layeren
dc.subjectmicroscopyen
dc.subjectSEM-EDX.en
dc.subjectBrzdové deskycs
dc.subjecttřenícs
dc.subjectfrikční vrstvacs
dc.subjectmikroskopiecs
dc.subjectSEM-EDX.cs
dc.titleMicroscopic evaluation of chemical and morphological changes in automotive brake materials in relation to friction processen
dc.title.alternativeMikroskopické hodnocení chemických a morfologických změn v materiálech pro automobilové brzdy ve vztahu k frikčnímu procesucs
dc.typeDiplomová prácecs
dc.contributor.refereeGialanella, Stefano
dc.date.accepted2018-05-29
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-levelMagisterský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta metalurgie a materiálového inženýrstvícs
dc.description.department636 - Katedra materiálového inženýrstvícs
dc.thesis.degree-programMateriálové inženýrstvícs
dc.thesis.degree-branchProgresivní technické materiálycs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2736
dc.identifier.thesisDED0024_FMMI_N3923_3911T036_2018
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record