dc.contributor.advisor | Paleček, Josef | |
dc.contributor.author | Ďurica, Maroš | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T11:39:53Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T11:39:53Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/133978 | |
dc.description.abstract | Náročnost energetického výpočtu metodou časové integrace okamžitého výkonu traťového vozidla je v potřebě detailních vstupních dat, jako jsou tachogram – závislost rychlosti na čase a k tomu odpovídající ujetá dráha, kterou lze získat výpočtem nebo od provozovatele dopravy. Velikosti zátěže tramvaje, kterou tvoří počet přepravovaných osob a odporové složky tratě, nám výpočtem udává potřebnou hodnotu tažné síly, kterou potřebujeme na obvodu kol. Každé hodnotě tažné síly odpovídá v trakčních charakteristikách hodnota proudu trakčních motorů, která se dál využije k výpočtu výkonu trakčního vozidla. Ke zpřesnění výpočtu jsem vytvořil model v software Matlab – Simulink, jehož výhodou je v simulaci zobrazené dynamické chování modelu, na který působí ve stejném čase více vlivů. Čas simulace je možné zkrátit v přesném poměru k reálnému času a tím rychleji provést vyhodnocení a zavést změny parametrů modelu.
Potřeba vstupních údajů z tratě a vozidla je i v případě výpočtu měrné spotřeby elektrické energie metodou ztrátových složek a trakční práce konané za jízdy. V rámci disertační práce jsem vyvinul program, který zrychlí postup výpočtu po zadání vstupních dat a zobrazí výsledek celkové energetické spotřeby a její vliv na tepelné účinky u trakčního vedení.
Pro porovnání vypočtených hodnot spotřeby elektrické energie během jízdy tramvaje pomocí programových aplikací jsem provedl měření na jednostranně napájené tramvajové trati v úseku Vřesinská – Zátiší v délce 9 km. Pro zaznamenání hodnot rychlosti a pozice byl použit přijímač GPS integrovaný v mobilním telefonu a Android aplikace GPS Logger. V matematickém prostředí Matlab – Simulink se z GPS souřadnic a odpovídajících dat z geologických webových stránek sestavil model tramvajové tratě, který byl dál použit v energetických výpočtech. | cs |
dc.description.abstract | Demandingness of the energy calculation by means of the rail vehicle momentary output time integration method lies in a need for detailed input data as a tachogram - a time-speed relation and a corresponding passed distance which can be obtained by a calculation or from a train entrepreneur. A locomotive load value, comprising wagons and resistance components of a track, determines a required tractive power value on a wheel circumference. Each traction power value is assigned to a traction motor current value in traction characteristics, which can be further used for a locomotive output calculation. To make the calculation more accurate a model has been created in the Matlab – Simulink software, its advantage is to simulate a dynamic behavior of a model which is affected by more influences at the same time. The simulation time can be shortened in an exact ratio to the real time and thus an evaluation and implementation of changes of the model parameters can be performed more quickly.
The track and rail vehicle input data are demanded also for specific energy consumption calculation by means of a method of loss components and traction work performed during a run. Within the dissertation work a program has been developed to speed up the calculation procedure after entering input data and to show the total energy consumption result and its influence on thermal effects on the traction mains.
A measurement on a unilaterally supplied tramway track in the Vřesinská – Zátiší segment with a length of 9 km was performed in order to compare the calculated values of the electrical energy consumption during the tramway run using programme applications. A GPS receiver integrated to a mobile phone and a GPSLogger application for Android were used for recording speed and position values. A tramway track model used in subsequent energy calculations was built in the Matlab - Simulink mathematical environment using GPS coordinates and corresponding data from geological web sites. | en |
dc.format | 118 stran : ilustrace | |
dc.format.extent | 8464127 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Spotřeba elektrické energie | cs |
dc.subject | integrace výkonu tramvaje | cs |
dc.subject | simulace | cs |
dc.subject | čas | cs |
dc.subject | rychlost | cs |
dc.subject | jízdní odpor | cs |
dc.subject | Electrical energy consumption | en |
dc.subject | tramway output integration | en |
dc.subject | simulation | en |
dc.subject | time | en |
dc.subject | speed | en |
dc.subject | driving resistance | en |
dc.title | Dimenzování pevných trakčních zařízení - energetické výpočty | cs |
dc.title.alternative | Stationary Traction Equipment Dimensioning – Energy Calculations | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201900122 | |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | |
dc.contributor.referee | Kupczyn, Jiří | |
dc.contributor.referee | Kolář, Václav | |
dc.contributor.referee | Pospíšil, Milan | |
dc.date.accepted | 2018-11-21 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatiky | cs |
dc.description.department | 420 - Katedra elektrotechniky | cs |
dc.thesis.degree-program | Elektrotechnika | cs |
dc.thesis.degree-branch | Elektroenergetika | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2724 | |
dc.identifier.thesis | DUR045_FEI_P2649_3907V001_2018 | |
dc.rights.access | openAccess | |