Show simple item record

dc.contributor.advisorPříhoda, Miroslav
dc.contributor.authorMarek, Jiří
dc.date.accessioned2019-02-08T11:39:59Z
dc.date.available2019-02-08T11:39:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/133982
dc.description.abstractSoučasný vývoj je charakterizován požadavkem na vyšší užitné vlastnosti výrobků. Materiály by měly odolat vyšším zatížením, vykazovat delší životnost a vyšší bezpečnost systému. Tento trend je aktuální i pro výrobu kolejnic. V současné železniční dopravě neustále rostou provozní rychlosti a zatížení, což klade zvýšené nároky na užitné vlastnosti kolejnic. Kolejnice jako hlavní součást železničního svršku slouží k nesení a vedení kolejových vozidel, tlaková napětí na kontaktu kolo – kolejnice dosahují hodnot až 2000 MPa. Kolejnicová ocel musí být vzhledem k namáhání a zatížení pevná, odolná proti opotřebení a přitom houževnatá. Hlavním způsobem ke zlepšení mechanických vlastností kolejnic je řízené ovlivnění mikrostruktury materiálu. Pro aktivní řízení teplotně deformačního režimu při výrobě kolejnic je nezbytné znát vliv kinetiky teplotního pole na mikrostrukturu. Předložená práce se zabývá řešením kinetiky teplotního pole při ochlazování kolejnic. Popisuje možnosti a současné trendy výroby a následného zpracování. Při rozboru této problematiky se ukazuje potřeba znalosti průběhu a rozložení teplot. Dále se tedy práce zabývá řešením teplotního pole ochlazované kolejnice, hledáním optimální metody řešení a stanovením okrajových podmínek. Experimentální část popisuje metodu měření ochlazovacích křivek. Z naměřených hodnot byl prostřednictvím inverzní úlohy stanoven součinitel přestupu tepla, resp. okrajové podmínky. Pro ověření určených okrajových podmínek byl vytvořen model ochlazování ve výpočtovém programu Sysweld.cs
dc.description.abstractThe current development is characterized by requiring higher quality of the products. The materials should withstand higher loads, have longer working life and ensure safe operation of the system. This current trend is also for the production of rails. Rail transport requires an increase in operating speeds and loads, which raises the demands on the properties of the rails. The rail as the main part of the railway track serves to support and guide the rail vehicle. The stress on the wheel - rail contact reach values up to 2000 MPa. The rail steel must be hard, wear-resistant and tough due to stress and load. The main way to improve the mechanical properties of the rails is to control the microstructure of the material. It is necessary to know the influence of the kinetics of the temperature field on the structure in order to actively control the temperature deformation mode in rail production. This thesis “Temperature field kinetics during cooling of rails“ deals with the solution of the temperature field kinetics in the cooling of the rails. It describes the possibilities and current trends of production and subsequent heat treatment. An analysis of this problem shows the need for knowledge of the distribution of temperatures. Furthermore, the thesis deals with the solution of the temperature field of the cooled rail, finding the optimal solution method and determining the boundary conditions. The experimental part describes the method of measuring the cooling curves. From the measured values, the heat transfer coefficient was determined by the inverse task, respectively boundary conditions. To verify the specified boundary conditions, a cooling model was created in the program Sysweld.en
dc.format104, [15] listů
dc.format.extent5985487 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectkolejnicecs
dc.subjectkolejnicová ocelcs
dc.subjecttepelné zpracovánícs
dc.subjectteplotní polecs
dc.subjectochlazovánícs
dc.subjectokrajové podmínkycs
dc.subjectinverzní úlohacs
dc.subjectsoučinitel přestupu teplacs
dc.subjectmetoda konečných prvkůcs
dc.subjectpočítačová simulacecs
dc.subjectSysweldcs
dc.subjectrailsen
dc.subjectrail steelen
dc.subjectheat treatmenten
dc.subjecttemperature fielden
dc.subjectcoolingen
dc.subjectboundary conditionsen
dc.subjectinverse tasken
dc.subjectheat transfer coefficienten
dc.subjectfinite element methoden
dc.subjectcomputer simulationen
dc.subjectSyswelden
dc.titleKinetika teplotního pole při ochlazování kolejniccs
dc.title.alternativeTemperature field kinetics during cooling of railsen
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature201900006
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových prací
dc.contributor.refereeKavička, František
dc.contributor.refereeVarga, Augustín
dc.contributor.refereeŠonovský, Pavel
dc.date.accepted2018-12-05
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologickács
dc.description.department635 - Katedra tepelné technikycs
dc.thesis.degree-programMetalurgiecs
dc.thesis.degree-branchTepelná technika a paliva v průmyslucs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2736
dc.identifier.thesisMAR208_FMT_P2106_2109V037_2018
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record