dc.contributor.advisor | Řezáč, Miloslav | |
dc.contributor.author | Talášek, Jiří | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T11:40:03Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T11:40:03Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/133983 | |
dc.description.abstract | Účelem vypracované disertační práce s názvem „Umístění přechodu pro chodce v závislosti na rychlosti průjezdu vozidel“ je zhodnocení okamžité rychlosti vozidel projíždějících úsekem, ve kterém se vyskytuje, anebo je plánovaná výstavba přechodu pro chodce, případně místa pro přecházení nebo přejezdu pro cyklisty přes pozemní komunikaci. Hodnota maximální dovolené rychlosti v obci je v České republice stanovena na 50 km/h, ovšem v reálných situacích velmi často dochází k jejímu překračování. V disertační práci jsou zpočátku definovány hlavní případy, u kterých dochází k zamezení viditelnosti svislého a vodorovného dopravního značení přechodu pro chodce, případně přecházející osoby. Dále byl proveden výpočet na bázi matematických a fyzikálních vztahů pro výpočet brzdné dráhy vozidla s vlastní úpravou zohledňující další vlivy včetně klimatických podmínek panujících v řešené oblasti. Stěžejní význam při zpracování disertační práce má realizace vlastního polního měření rychlosti vozidel v úseku před přechodem pro chodce z důvodů nalezení skutečných hodnot průjezdových rychlostí v předem vybraných lokalitách. Měření bylo prováděno v Severomoravském kraji, zejména ve městě Ostrava a okolních obcích v chladném zimním i teplém jarním období tak, aby byla zjištěna změna v chování řidičů dle stavu povrchu, klimatických podmínek, stísněnosti okolního prostoru, intenzity provozu, doby průjezdu a typu pneumatik s následným statistickým vyhodnocením naměřených hodnot. Úseky měření byly vybrány se zajištěním maximální různorodosti okolního prostředí od volného prostoru s dostatečnými rozhledovými poměry až po stísněné podmínky s minimálním výhledem z kabiny vozidla nebo výskytem pevných překážek podél komunikace. Výsledkem disertační práce je doporučení pro projektanty, posuzovatele (auditory), schvalovatele (státní instituce) k provedení návrhu nebo posouzení stávajícího stavu přechodů pro chodce při zajištění bezpečnosti dopravy a reálných vstupních parametrů. Při zpracování práce a zejména polního měření byly zjištěny skutečnosti, které mohou být doporučeny pro další samostatné studium. | cs |
dc.description.abstract | The purpose of the dissertation entitled "Crosswalk placement in relation to vehicle transmission speed" is the evaluation of the instantaneous speed of the vehicles passing through the stretch in which it is located or the planned pedestrian crossing or place for crossing or crossing point for cyclists via the road . The value of the maximum allowed speed in the Czech Republic is set at 50 km/h, but in real situations it is very often exceeded. In the dissertation work, there are initially defined the main cases where the visibility of the vertical and horizontal traffic signs for the pedestrians or for the passing persons are prevented. Furthermore, a calculation based on mathematical and physical relationships was calculated for calculating the braking distance of the vehicle with its own adjustment taking into account other influences, including the climatic conditions prevailing in the area. The main importance in the dissertation thesis is the realization of own field measurement of the speed of vehicles in the section before the pedestrian crossing for reasons of finding the actual values of the passage speeds in the preselected localities. Measurements were carried out in the North Moravian Region, especially in the city of Ostrava and the surrounding villages in the cold winter and warm spring season, so as to identify a change in driver behavior based on surface conditions, climatic conditions, roominess, traffic intensity, transit time and type of tire followed by statistical evaluation of the measured values. The measurement ranges were chosen to ensure the maximum diversity of the environment from free space with adequate viewing conditions to tight conditions with minimal view from the vehicle cabin or the presence of solid obstacles along the road. The result of the dissertation is a recommendation for designers, assessors (auditors), approvals (state institutions) to carry out a design or assessment of the current state of pedestrian crossings while ensuring transport safety and real input parameters. In the course of work, and in particular field measurements, facts were found that could be recommended for further self-study. | en |
dc.format | 147 listů : ilustrace + 1 CD-R | |
dc.format.extent | 18746267 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Přechod pro chodce | cs |
dc.subject | místo pro přecházení | cs |
dc.subject | nehodovost | cs |
dc.subject | rychlost vozidel | cs |
dc.subject | rozhledové poměry | cs |
dc.subject | vodorovné dopravní značení | cs |
dc.subject | brzdná dráha vozidla | cs |
dc.subject | Crosswalk | en |
dc.subject | place for crossing | en |
dc.subject | accident rate | en |
dc.subject | vehicle speed | en |
dc.subject | sight conditions | en |
dc.subject | horizontal traffic sign | en |
dc.subject | braking distance of the vehicle | en |
dc.title | Umístění přechodu pro chodce v závislosti na rychlosti průjezdu vozidel | cs |
dc.title.alternative | Crosswalk placement in relation to vehicle transmission speed | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201900038 | |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | |
dc.contributor.referee | Ďurčanská, Daniela | |
dc.contributor.referee | Olivková, Ivana | |
dc.contributor.referee | Vébr, Ludvík | |
dc.date.accepted | 2018-12-12 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta stavební | cs |
dc.description.department | 227 - Katedra dopravního stavitelství | cs |
dc.thesis.degree-program | Stavební inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Městské inženýrství a stavitelství | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2712 | |
dc.identifier.thesis | TAL015_FAST_P3655_3607V012_2018 | |
dc.rights.access | openAccess | |