Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorTůma, Jiří
dc.contributor.authorPawlenka, Miroslav
dc.date.accessioned2019-02-08T11:40:08Z
dc.date.available2019-02-08T11:40:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/133986
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá využitím řídicího systému CompactRIO s programovatelným hradlovým polem pro aplikaci na zařízení pro testování aktivního potlačování vibrací v reálném čase. Vibrace vznikají díky nestabilitě kluzných hydrodynamických ložisek, která se nazývá „oil whirl“. To znamená, že hřídel, která je uložená v kluzném ložisku, se otáčí nejen kolem své osy, ale také krouží v ložiskovém pouzdře. V práci je nejprve popsáno zkušební zařízení pro aktivní potlačování vibrací. Je uveden popis původního řízení a následně nasazení řídicího systému CompactRIO. Dále je objasněn simulační model ložiska spolu s analýzou stability a simulačním modelem se dvěma ložisky spojenými hřídelí. Následující část se zabývá regulačním obvodem s automaticky přeladitelným pásmovým filtrem druhého řádu, který má zkvalitnit regulaci. S tímto filtrem je regulace prováděna jen ve frekvenčním pásmu, ve kterém vzniká nestabilita, tj. v okolí pro stabilitu kritické frekvence. Funkčnost filtru je ověřena jak analyticky, tak experimentálně v řídicím systému. Dalším filtrem, který má zpřesnit výsledky regulace, je Kalmanův filtr. Tento filtr byl aplikován z důvodu velkého procesního šumu při měření otáček. Měření otáček je důležité, protože frekvence, na kterou se ladí pásmový filtr je úměrná frekvenci otáčení. V poslední části práce je popsán experiment, kdy je na rotor přidána hmota. Je potřeba ověřit vliv na kvalitu regulace při radiálním zatížení gravitační silou. Experimenty jsou prováděny pro všechny varianty regulace, a to s proporcionálním regulátorem, s pásmovým filtrem a s kombinací proporcionálního regulátoru a pásmového filtru.cs
dc.description.abstractThis doctoral thesis deals with the use of the CompactRIO control system with the programmable gate array for the real-time active vibration control applied to the test device. Vibrations result from instability called "oil whirl". This means that the shaft that is supported by the journal bearing rotates not only around its axis but also rotates in the bearing bushing. In this thesis, first, a test device for active vibration control is described. The description of the original control system and subsequent deployment of the CompactRIO control system is provided. The simulation model of the bearing, together with the stability analysis and the simulation model with two bearings supporting the shaft, is also explained. The following section deals with a control algorithm with a second-order auto-tunable bandpass filter to improve the control. With this filter, the control is only performed in the frequency band in which instability occurs. The functionality of the filter is verified both analytically and experimentally in the control system. Another filter to fine-tune control results is the Kalman filter. This filter was applied due to the high process noise at speed measurement. Speed measurement is important because the frequency at which the bandpass filter is tuned is proportional to the rotation frequency. The last part of the thesis describes an experiment where mass is added to the rotor. It is necessary to verify the effect on the quality of the control under gravity load. Experiments are performed for all control variants, with a proportional controller, a bandpass filter and a combination of a proportional controller and a bandpass filter.en
dc.format117 stran : ilustrace + 1 CD-R
dc.format.extent9964768 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectAktivní tlumení vibracícs
dc.subjectpásmový filtrcs
dc.subjectKalmanův filtrcs
dc.subjectnestabilita whirlcs
dc.subjectkluzná ložiskacs
dc.subjectMATLAB-Simulinkcs
dc.subjectLabVIEWcs
dc.subjectFPGAcs
dc.subjecttuhostcs
dc.subjecttlumenícs
dc.subjectsetrvačníkcs
dc.subjecthřídelcs
dc.subjectsimulacecs
dc.subjectActive vibration controlen
dc.subjectbandpass filteren
dc.subjectKalman filteren
dc.subjectwhirl instabilityen
dc.subjectjournal bearingsen
dc.subjectMATLAB-Simulinken
dc.subjectLabVIEWen
dc.subjectFPGAen
dc.subjectstiffnessen
dc.subjectdampingen
dc.subjectflywheelen
dc.subjectshaften
dc.subjectsimulationen
dc.titleVyužití mikropočítačů pro řízení systémů s rychlou odezvou v reálném časecs
dc.title.alternativeThe use of microcomputers for the real-time control of systems with fast responseen
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature201900036
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových prací
dc.contributor.refereeBeneš, Petr
dc.contributor.refereeRydlo, Pavel
dc.contributor.refereeRihaľ-Ilkiv, Boris
dc.date.accepted2018-12-14
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojnícs
dc.description.department352 - Katedra automatizační techniky a řízenícs
dc.thesis.degree-programStrojní inženýrstvícs
dc.thesis.degree-branchŘízení strojů a procesůcs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2723
dc.identifier.thesisPAW0005_FS_P2346_3902V056_2018
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam