dc.contributor.advisor | Havlík, Jiří | |
dc.contributor.author | Burián, Miroslav | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T11:40:10Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T11:40:10Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/133988 | |
dc.description.abstract | Disertační práce se zabývá zvyšováním únosnosti ozubených kol převodovek pro všeobecný průmysl. Hlavním cílem je zjistit, jaké geometrické parametry ozubení mají vliv na zvyšování únosnosti.
Jsou představeny a popsány různé možnosti zvyšování únosnosti ozubených kol. U vybraných návrhů je proveden pevnostní výpočet ozubení. Dále je provedeno srovnání standardního a nestandardního profilu zubu. Srovnání bylo provedeno i pro vybraná ozubená kola z průmyslu. Na zvýšení únosnosti má vliv geometrie ozubení, např. vhodný korekční součinitel, šikmý tvar ozubení, součinitel trvání záběru profilu ε_α≥2, šířka ozubení aj. Dále jsou představeny např. základní poruchy ozubených kol nebo nejběžněji používané zkoušky pro ozubená kola. Teoretické předpoklady byly následně ověřeny praktickými zkouškami v laboratořích. Práce popisuje přípravu laboratorní zkoušky pro jednotlivá ozubená kola z průmyslu.
Zjišťování únosnosti ozubených kol je možné provádět výpočtem životnosti (pevnostní výpočty např. podle ČSN, ISO, nebo MKP). Nebo je možné porovnat napětí v soukolích pomocí experimentu. V práci jsou popsané zkoušky, které se pro ozubená kola běžně používají. Bylo provedeno experimentální měření u vybraných ozubených kol a popsaná zkouška, na které byla tato ozubená kola testována. Následně bylo provedeno zhodnocení výsledků práce a definované doporučení pro praxi. | cs |
dc.description.abstract | The dissertation deals with increasing bearing capacity of the cogwheel of the gearbox for industry. The main purpose is detection which geometric parameters of gearing have influence on increasing bearing capacity.
There exist many possibilities of increasing bearing capacity of the cogwheel. The strenght enumeration of the gearing is done with the selected suggestion of solution. The next step is comparison of standard and non standard the cogwheel of industr. The comparison was made also for the selected cogwheel of industry. The geometry of gearing has influence of the increasing bearing capacity, e.g. the suitable corrective factor, the bevel gearing, the factor of mesh profile ε_α≥2, the width of gearing etc. In the next section I present e.g. the basic disorders of cogwheel or the most common tests for the cogwheel. The theoretical premises were asubsequently verified by the practical tests in the laboratory. This dissertation describe the preparation of laboratory tests for the individual cogwheel of industry.
The detection of bearing capacity of cogwheel can be done by the enumeration of the time of used (the strenght enumerations e.g. by ČSN, ISO or MKP). Or the train of gears can be compared by experiment. In this dissertation I describe the tests which are commonly used for the cogwheel. The experimental measurements were made on the selected cogwheel and described test on which this cogwheel were tested. Then the evaluation of the results of the work and defined practice recommendations were made. | en |
dc.format | 123, [46] listů : ilustrace + 1 DVD+R | |
dc.format.extent | 19789694 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | ozubené kolo | cs |
dc.subject | převod | cs |
dc.subject | převodovka | cs |
dc.subject | průmysl | cs |
dc.subject | únosnost | cs |
dc.subject | zvyšování | cs |
dc.subject | gear | en |
dc.subject | gearing | en |
dc.subject | gearbox | en |
dc.subject | industrial | en |
dc.subject | capacity | en |
dc.subject | increasing | en |
dc.title | Zvyšování únosnosti ozubených kol převodovek pro všeobecný průmysl | cs |
dc.title.alternative | Loading Capacity Increasing of Gearboxes for General Industry | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201900037 | |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | |
dc.contributor.referee | Kaláb, Květoslav | |
dc.contributor.referee | Ševčík, Ladislav | |
dc.contributor.referee | Hrček, Slavomír | |
dc.date.accepted | 2018-12-13 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 347 - Katedra částí a mechanismů strojů | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojní inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Stavba výrobních strojů a zařízení | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | BUR313_FS_P2346_2302V019_2018 | |
dc.rights.access | openAccess | |