dc.contributor.advisor | Radkovská, Taťána | |
dc.contributor.author | Šajer, Adam | |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T12:15:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T12:15:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/140780 | |
dc.description.abstract | Cílem této bakalářské práce je stanovit difúzní koeficienty v moderních konstrukčních ocelích, které se používají v automobilovém průmyslu. Jedná se konkrétně o ocel TRIP 800 typu C-Mn-Si a ocel DP 600. Vzorky těchto ocelí byly získány z plechů tloušťky 1,5 mm, ze kterých se elektrojiskrově vyřezaly ploché disky o průměru 20 mm. Disky se následně ztenčily na poloautomatických metalografických bruskách na tloušťku cca 0,5 mm. Výstupní strany všech vzorků se podrobily elektrochemickému paladiování, aby se při následné elektrochemické permeaci zabránilo rekombinaci vodíku na molekuly na výstupní straně. Elektrochemická permeace vodíku byla prováděna pomocí techniky vyvinuté Devanathanem a Stachurskim, kde se jednotlivé vzorky uchytí mezi dvě skleněné cely. Samotné difúzní koeficienty byly vypočítány z permeačních křivek pomocí metody „time lag“. | cs |
dc.description.abstract | The task of this bachelor thesis is to determine the diffusion coefficients in modern structural steels used in the automotive industry. These are specifically TRIP 800 steel type C-Mn-Si and DP 600 steel. Samples of these steels were obtained from 1.5 mm thick sheets, where flat discs with a diameter of 20 mm were electrospark cutted. The discs were then thinned on semi-automatic metallographic grinders to a thickness of about 0.5 mm. The output sides of all samples were subjected to electrochemical coating by palladium to prevent recombination of hydrogen to molecules on the output side during subsequent electrochemical permeation. Electrochemical hydrogen permeation was performed using a technique developed by Devanathan and Stachurski, where individual samples are clamped between two glass cells. The diffusion coefficients themselves were obtained from the permeation curves using the "time lag" method. | en |
dc.format.extent | 2605082 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | TRIP ocel | cs |
dc.subject | DP ocel | cs |
dc.subject | vodíková křehkost | cs |
dc.subject | elektrochemická permeace vodíku | cs |
dc.subject | TRIP steel | en |
dc.subject | DP steel | en |
dc.subject | hydrogen embrittlement | en |
dc.subject | electrochemical hydrogen permeation | en |
dc.title | Difúze vodíku v moderních konstrukčních ocelích používaných v automobilovém průmyslu | cs |
dc.title.alternative | Hydrogen diffusion in advanced high strenght steels used in the automotive industry | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Volodarskaja, Anastasia | |
dc.date.accepted | 2020-06-24 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologická | cs |
dc.description.department | 636 - Katedra materiálového inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-program | Materiálové inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Progresivní technické materiály | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | |
dc.identifier.thesis | SAJ0043_FMT_B3923_3911R036_2020 | |
dc.rights.access | openAccess | |