dc.contributor.advisor | Podešva, Jiří | |
dc.contributor.author | Sindi, Mutaz Fawzi M | |
dc.date.accessioned | 2020-10-02T09:28:38Z | |
dc.date.available | 2020-10-02T09:28:38Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/142139 | |
dc.description.abstract | A vehicle suspension system is subjected to random vibrations, excited by the driving conditions and transmitted from wheels to accessories and individual parts attached to the vehicle’s frame. This thesis deals with the response of the prototype mudguard brackets, which were breaking in real service. In order to solve this issue, vibration measurements were conducted using sensors mounted on the vehicle’s frame, reading random excitations from normal vehicle operational conditions.
These data were processed, for simulating the excitations of the natural frequencies of the mudguard brackets and to find out the maximum stresses caused due to random vibrations in various speeds, causing the part to fail and break. The Target goal is lowering the maximum stresses, by redesigning and adjusting the original bracket design to endure the random vibrations in real operational conditions | en |
dc.description.abstract | Systém odpružení vozidla je vystaven náhodným vibracím, které jsou vybuzeny jízdními podmínkami a přenášeny z kol na příslušenství a jednotlivé části připevněné k rámu vozidla. Tato práce se zabývá odezvou prototypu držáků blatníků, k jejichž poškození došlo v reálném provozu. Za účelem vyřešení tohoto problému byly pomocí senzorů namontovaných na rámu vozidla měřeny vibrace od náhodného buzení za běžných provozních podmínek vozidla. Tyto údaje byly zpracovány, pro simulaci buzení vlastních frekvencí držáků blatníků a pro zjištění maximálního napětí způsobeného náhodnými vibracemi v různých rychlostech, což způsobuje selhání a zlomení dílu. Cílem je snížení maximálního napětí přepracováním a úpravou původního návrhu držáku blatníku tak, aby vydržel náhodné vibrace v reálných provozních podmínkách. | cs |
dc.format.extent | 7178256 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Keywords: Mudguard Bracket | en |
dc.subject | Tatra Trucks | en |
dc.subject | Vibrations | en |
dc.subject | Sensors | en |
dc.subject | Natural Frequency | en |
dc.subject | Mode Shapes | en |
dc.subject | Maximum Stress | en |
dc.subject | Alternative designs. | en |
dc.subject | Klíčová Slova: Držáků Blatníků | cs |
dc.subject | TATRA TRUCKS | cs |
dc.subject | Náhodným Vibracím | cs |
dc.subject | Senzorů | cs |
dc.subject | Vlastních Frekvencí | cs |
dc.subject | Tvary Režimů | cs |
dc.subject | Maximálního Napětí | cs |
dc.subject | Alternativní Konstrukce. | cs |
dc.title | Design and Optimization of the Mudguard Bracket with Respect to Transmitted Vibrations | en |
dc.title.alternative | Návrh a optimalizace držáku blatníku s ohledem na přenášené vibrace | cs |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Cienciala, Jakub | |
dc.date.accepted | 2020-08-17 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 330 - Katedra aplikované mechaniky | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojní inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Aplikovaná mechanika | cs |
dc.description.result | dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | SIN0108_FS_N2301_3901T003_2020 | |
dc.rights.access | openAccess | |