dc.contributor.advisor | Horák, Jiří | |
dc.contributor.author | Tesla, Jan | |
dc.date.accessioned | 2021-02-05T10:33:53Z | |
dc.date.available | 2021-02-05T10:33:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/142792 | |
dc.description.abstract | Dopravní dostupnost a její hodnocení je základním vyjádřením síly vazeb v prostoru, a kvantifikace interakce objektů v prostoru, při řešení dopravních analýz a mobility obyvatelstva. Dopravní dostupnost umožňuje studovat nejen dopravní, ale taktéž geografickou situaci v prostoru, z hlediska definice dostupnosti jako relativní blízkosti jednoho místa vůči ostatním. Z tohoto důvodu je vytváření modelů dopravní dostupnosti vhodným nástrojem vyhodnocení a optimalizace dopravy a dopravních sítí, potažmo vnějších faktorů.
Účel vytváření modelu a výběr ukazatelů dopravní dostupnosti tvoří první krok při výstavbě a kalibraci modelu. V této disertační práci je účelem modelování každodenní mobility obyvatel do zaměstnání. Předkládaný model využívá individuální přístup k jednotlivým tokům a obyvatelům, dle jejich charakteristik, chování, rozhodování a jiných vnějších faktorů. K tomuto účelu využívá výsledků dotazníkových šetření na území Ostravska, které sloužily ke stanovení parametrům vzdálenostních funkcí, reprezentující jednotlivé módy dopravy a účely cestování, a zároveň představují individuální požadavky spojené s každodenní mobilitou obyvatel.
Pro modelování takto stanovených požadavků je využit stochastický simulační přístup k hodnocení dostupnosti, jež sestavuje výsledné hodnocení z dílčích individuálně nastavených hodnocení dopravních spojení. Tato spojení jsou generována náhodně a ve velkém množství, dle individuálního modelu požadavků obyvatel ve formě scénářů. Hlavní výhodou tohoto modelování je přímá kontrola nad těmito scénáři. Nevýhodou jsou níže popsané omezení ve zdrojových datech a jejich množství.
Cílem disertační práce je vysvětlit a vyzkoušet možnosti prostorového simulačního modelování dopravní dostupnosti a jejího hodnocení, aplikace tohoto modelu k modelování dojíždění do zaměstnání na území Ostravska, a srovnání s níže popsaným klasickým hodnocením dostupnosti území. | cs |
dc.description.abstract | Transport accessibility and its evaluation is a basic expression of the spatial connection strength in the space, and the quantification of the interaction of objects in space, when dealing with traffic analyses and mobility of the population. Transport accessibility allows studying not only the traffic but also the geographical situation in space, in terms of the definition of accessibility as the relative proximity of one place to the other. For this reason, the creation of transport accessibility models is a suitable tool for evaluating and optimizing transport and transport networks, or external factors.
The purpose of modelling and the selection of transport accessibility indicators is the first step in building and calibrating the model. The purpose of this PhD thesis is to model the daily mobility of people to work. The presented model uses an individual approach to individual commuting flows and inhabitants according to their characteristics, behaviour, decision-making and other external factors. For this purpose, it uses the results of questionnaire surveys in the Ostrava region, which were used to determine parameters of distance functions, representing individual modes of transport and travel purposes, and at the same time they represent individual requirements related to the daily mobility of inhabitants.
A stochastic simulation approach of transport accessibility evaluation is used to model the requirements set in this way. These connections are generated randomly and in large quantities, according to the individual model of population requirements in the form of scenarios. The main advantage of this modelling is the direct control over these scenarios. A disadvantage is the limitations in the source data and their amount described below.
The aim of the PhD thesis is to explain and test the possibilities of spatial simulation modelling of transport accessibility and its evaluation, application of this model to modelling commuting to the territory of the Ostrava region, and comparison with the classical evaluation of the accessibility of the territory described below. | en |
dc.format.extent | 12732056 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Prostorové modelování | cs |
dc.subject | prostorové simulace | cs |
dc.subject | individuální přístup | cs |
dc.subject | dopravní dostupnost | cs |
dc.subject | dojíždění do zaměstnání | cs |
dc.subject | veřejná doprava | cs |
dc.subject | automobilová doprava | cs |
dc.subject | funkce vzdálenostního poklesu | cs |
dc.subject | prostorové interakce | cs |
dc.subject | Spatial modelling | en |
dc.subject | spatial simulation | en |
dc.subject | individual approach | en |
dc.subject | traffic accessibility | en |
dc.subject | commuting to work | en |
dc.subject | public transport | en |
dc.subject | automobile transport | en |
dc.subject | distance decay function | en |
dc.subject | spatial interactions | en |
dc.title | Prostorově-simulační přístupy k modelování dostupnosti území. | cs |
dc.title.alternative | Spatial Simulation Modelling of Territorial Accessibility. | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Kusendová, Dagmar | |
dc.contributor.referee | Halás, Marián | |
dc.contributor.referee | Olivková, Ivana | |
dc.date.accepted | 2020-12-03 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakulta | cs |
dc.description.department | 548 - Katedra geoinformatiky | cs |
dc.thesis.degree-program | Geodézie a kartografie | cs |
dc.thesis.degree-branch | Geoinformatika | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2735 | |
dc.identifier.thesis | TES0012_HGF_P3646_3602V002_2019 | |
dc.rights.access | openAccess | |