Show simple item record

dc.contributor.advisorHorák, Jiří
dc.contributor.authorTesla, Jan
dc.date.accessioned2021-02-05T10:33:53Z
dc.date.available2021-02-05T10:33:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/142792
dc.description.abstractDopravní dostupnost a její hodnocení je základním vyjádřením síly vazeb v prostoru, a kvantifikace interakce objektů v prostoru, při řešení dopravních analýz a mobility obyvatelstva. Dopravní dostupnost umožňuje studovat nejen dopravní, ale taktéž geografickou situaci v prostoru, z hlediska definice dostupnosti jako relativní blízkosti jednoho místa vůči ostatním. Z tohoto důvodu je vytváření modelů dopravní dostupnosti vhodným nástrojem vyhodnocení a optimalizace dopravy a dopravních sítí, potažmo vnějších faktorů. Účel vytváření modelu a výběr ukazatelů dopravní dostupnosti tvoří první krok při výstavbě a kalibraci modelu. V této disertační práci je účelem modelování každodenní mobility obyvatel do zaměstnání. Předkládaný model využívá individuální přístup k jednotlivým tokům a obyvatelům, dle jejich charakteristik, chování, rozhodování a jiných vnějších faktorů. K tomuto účelu využívá výsledků dotazníkových šetření na území Ostravska, které sloužily ke stanovení parametrům vzdálenostních funkcí, reprezentující jednotlivé módy dopravy a účely cestování, a zároveň představují individuální požadavky spojené s každodenní mobilitou obyvatel. Pro modelování takto stanovených požadavků je využit stochastický simulační přístup k hodnocení dostupnosti, jež sestavuje výsledné hodnocení z dílčích individuálně nastavených hodnocení dopravních spojení. Tato spojení jsou generována náhodně a ve velkém množství, dle individuálního modelu požadavků obyvatel ve formě scénářů. Hlavní výhodou tohoto modelování je přímá kontrola nad těmito scénáři. Nevýhodou jsou níže popsané omezení ve zdrojových datech a jejich množství. Cílem disertační práce je vysvětlit a vyzkoušet možnosti prostorového simulačního modelování dopravní dostupnosti a jejího hodnocení, aplikace tohoto modelu k modelování dojíždění do zaměstnání na území Ostravska, a srovnání s níže popsaným klasickým hodnocením dostupnosti území.cs
dc.description.abstractTransport accessibility and its evaluation is a basic expression of the spatial connection strength in the space, and the quantification of the interaction of objects in space, when dealing with traffic analyses and mobility of the population. Transport accessibility allows studying not only the traffic but also the geographical situation in space, in terms of the definition of accessibility as the relative proximity of one place to the other. For this reason, the creation of transport accessibility models is a suitable tool for evaluating and optimizing transport and transport networks, or external factors. The purpose of modelling and the selection of transport accessibility indicators is the first step in building and calibrating the model. The purpose of this PhD thesis is to model the daily mobility of people to work. The presented model uses an individual approach to individual commuting flows and inhabitants according to their characteristics, behaviour, decision-making and other external factors. For this purpose, it uses the results of questionnaire surveys in the Ostrava region, which were used to determine parameters of distance functions, representing individual modes of transport and travel purposes, and at the same time they represent individual requirements related to the daily mobility of inhabitants. A stochastic simulation approach of transport accessibility evaluation is used to model the requirements set in this way. These connections are generated randomly and in large quantities, according to the individual model of population requirements in the form of scenarios. The main advantage of this modelling is the direct control over these scenarios. A disadvantage is the limitations in the source data and their amount described below. The aim of the PhD thesis is to explain and test the possibilities of spatial simulation modelling of transport accessibility and its evaluation, application of this model to modelling commuting to the territory of the Ostrava region, and comparison with the classical evaluation of the accessibility of the territory described below.en
dc.format.extent12732056 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectProstorové modelovánícs
dc.subjectprostorové simulacecs
dc.subjectindividuální přístupcs
dc.subjectdopravní dostupnostcs
dc.subjectdojíždění do zaměstnánícs
dc.subjectveřejná dopravacs
dc.subjectautomobilová dopravacs
dc.subjectfunkce vzdálenostního poklesucs
dc.subjectprostorové interakcecs
dc.subjectSpatial modellingen
dc.subjectspatial simulationen
dc.subjectindividual approachen
dc.subjecttraffic accessibilityen
dc.subjectcommuting to worken
dc.subjectpublic transporten
dc.subjectautomobile transporten
dc.subjectdistance decay functionen
dc.subjectspatial interactionsen
dc.titleProstorově-simulační přístupy k modelování dostupnosti území.cs
dc.title.alternativeSpatial Simulation Modelling of Territorial Accessibility.en
dc.typeDisertační prácecs
dc.contributor.refereeKusendová, Dagmar
dc.contributor.refereeHalás, Marián
dc.contributor.refereeOlivková, Ivana
dc.date.accepted2020-12-03
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakultacs
dc.description.department548 - Katedra geoinformatikycs
dc.thesis.degree-programGeodézie a kartografiecs
dc.thesis.degree-branchGeoinformatikacs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2735
dc.identifier.thesisTES0012_HGF_P3646_3602V002_2019
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record