dc.contributor.advisor | Lesňák, Michal | |
dc.contributor.author | Vrabko, Vladimír | |
dc.date.accessioned | 2021-02-05T10:33:54Z | |
dc.date.available | 2021-02-05T10:33:54Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/142795 | |
dc.description.abstract | Předmětem disertační práce je problematika bezpečnosti ocelových lan v důlním provozu, konkrétně ve svislé důlní dopravě. Disertační práce sleduje tři cíle. Prvním cílem disertační práce je vymezení příčin defektních jevů ocelových lan používaných ve svislé důlní dopravě a jejich dopad na bezpečnost provozu ve svislé důlní dopravě. Druhým cílem disertační práce je zhodnocení míry a závažnosti defektů ocelových lan na bezpečnost provozu ve svislé důlní dopravě. Třetí cíl disertační práce řeší vymezení možností defektoskopického zkušebnictví a analýzy pro potřeby zabezpečení a hodnocení bezpečnosti ocelových lan ve svislé důlní dopravě.
K dosažení stanovených cílů byla zvolená specifická metodika, která se opírala o analýzu životního cyklu jednoho typu ocelového lana ve dvou těžních jamách, komparativní analýzu šesti vybraných příkladů závažných poškození ocelových lan využívaných v těžních jamách a modelování vnitřního a vnějšího poškození ocelového lan pomocí metody konečných prvků v programu ANSYS.
Disertační práce dospěla k těmto poznatkům, zejména: (1) v prvním roce po naložení ocelových lan nebyly detekovány zlomy ani úbytky lana; s nárůstem defektních jevů rostl počet měření a kontrol ocelového lana v průběhu jednoho roku; s růstem počtu zlomů a úbytků lana klesala životnost ocelových lan; (2) společnou příčinou všech hodnocených defektů, které způsobily předčasné odložení lana, je pochybení na straně kompetentních pracovníků zejména v podobě nedodržení pracovních a kontrolních postupů; (3) modelování defektů prostřednictvím programu ANSYS umožňuje predikci závažnosti poškození lana a jeho dopad jak na životnost lana, tak bezpečnost provozu. | cs |
dc.description.abstract | defektoskopie, ocelové lano, modelování, magnetické pole, svislá důlní doprava. | en |
dc.format.extent | 11113450 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | defektoskopie, ocelové lano, modelování, magnetické pole, svislá důlní doprava. | cs |
dc.subject | defectoscopy, steel wire rope, modelling, magnetic field, vertical mining transport. | en |
dc.title | Bezpečnost provozu ocelových lan v dolech. | cs |
dc.title.alternative | Traffic Safety Steel Ropes in Mines. | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Pištora, Jaromír | |
dc.contributor.referee | Schellong, Lubomír | |
dc.contributor.referee | Gondek, Horst | |
dc.contributor.referee | Peterka, Pavel | |
dc.date.accepted | 2021-01-20 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakulta | cs |
dc.description.department | 542 - Katedra hornického inženýrství a bezpečnosti | cs |
dc.thesis.degree-program | Hornictví | cs |
dc.thesis.degree-branch | Hornictví a hornická geomechanika | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2735 | |
dc.identifier.thesis | VRA0042_HGF_P2111_2101V012_2020 | |
dc.rights.access | openAccess | |