dc.contributor.advisor | Hořínka, Jiří | |
dc.contributor.author | Benko, Marek | |
dc.date.accessioned | 2021-07-15T09:34:44Z | |
dc.date.available | 2021-07-15T09:34:44Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/144585 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce soustředí dostupné poznatky o způsobech zvyšování výkonu leteckých pístových motorů. V úvodu je nejprve stručně zrekapitulován vývoj leteckých pístových motorů. Následuje popis principu činnosti leteckých pístových motorů, jejich rozdělení a posléze seznámení s parametry, ovlivňujícími jejich výkon. Hlavní část práce se zabývá jednotlivými metodami, které byly v minulosti, případně stále jsou, používány ke zvýšení výkonu těchto motorů. U každého z uvedených řešení jsou vždy důkladně rozebrány jeho jednotlivé aspekty. V práci je rovněž uvedeno několik příkladů konkrétních letounů, respektive jejich pohonných jednotek, jež využívaly, nebo stále využívají, některou z diskutovaných metod. Na závěr jsou shrnuty současné trendy ve vývoji leteckých pístových motorů a je nastíněn jejich možný vývoj do budoucna. Na základě zjištěných poznatků pak bylo navrženo vhodné řešení pro zvýšení výkonu pohonné jednotky Lycoming IO-320 letounu Cessna 172. | cs |
dc.description.abstract | This bachelor thesis concentrates available findings about methods for power increasing of aircraft piston engines. Introduction briefly summarizes the development of aircraft piston engines. Thereafter, the operation principle of aircraft piston engines, their sorts and factors, that affect their power are described. The main part of the thesis deals with individual methods, which were used in past, or are still used to increase power of these engines. All aspects of each of these solutions are minutely analysed. This degree work also mentions several examples of airplanes, or rather their powerplants, which used or still uses some of the methods, discussed before. There is the summary at the end of this thesis, concerning development of aircraft piston engines and outline of their possible progress in the next years. On the basis of ascertained knowledges, the suitable solution for power increase of Cessna 172´s engine, Lycoming IO-320, was also projected. | en |
dc.format.extent | 6405438 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | letecký pístový motor | cs |
dc.subject | zvyšování výkonu pístového motoru | cs |
dc.subject | přeplňování | cs |
dc.subject | turbodmychadlo | cs |
dc.subject | kompresor | cs |
dc.subject | oxid dusný | cs |
dc.subject | antidetonační vstřikování | cs |
dc.subject | aircraft piston engine | en |
dc.subject | power increasing of piston engine | en |
dc.subject | forced induction | en |
dc.subject | turbocharger | en |
dc.subject | supercharger | en |
dc.subject | nitrous oxide | en |
dc.subject | anti-detonation injection | en |
dc.title | Metody zvyšování výkonu leteckých pístových motorů | cs |
dc.title.alternative | Methods for Power Increasing of Aircraft Piston Engines | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Staněk, Pavel | |
dc.date.accepted | 2021-06-09 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 342 - Institut dopravy | cs |
dc.thesis.degree-program | Technologie letecké dopravy | cs |
dc.thesis.degree-branch | Technologie provozu letecké techniky | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | BEN0227_FS_B3712_3708R037_2021 | |
dc.rights.access | openAccess | |