dc.contributor.advisor | Kovář, Ladislav | |
dc.contributor.author | Lomozník, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2021-07-15T10:46:04Z | |
dc.date.available | 2021-07-15T10:46:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/145042 | |
dc.description.abstract | Předkládaná disertační práce se zabývá konstrukčním řešením mezioperační dopravy
se zaměřením na snížení energetických nároků. Řešení této problematiky je postavené na
studii historického vývoje montážních linek, štíhlé výroby a japonských mechanických
robotů. Převážně studium těchto robotů nazývaných Karakuri bylo zdrojem konstrukčních
řešení jednoduchých mechanismů. Tyto informace zároveň s popisem současného stavu
techniky slouží jako počáteční požadavky pro konstrukční řešení.
Snížení energetických nároků můžeme docílit využitím nových efektivních
technologii nebo nahrazením složitých zařízení jednoduchými mechanismy. Práce
pojednává o možnostech využití základních fyzikálních zákonů a principů v souvislosti
s mezioperační dopravou. Příklady těchto zákonů použitých při řešení konstrukčních úloh
jsou například gravitační zákon, nakloněná rovina či pákový mechanismus s využitím
protizávaží. V této práci jsou detailně popsaný konstrukční návrhy jednotlivých dílčích
členů, řešených pomocí jednoduchých mechanismů a fyzikálních zákonů, tak aby docházelo
k eliminaci energetických nároků. Konstrukční řešení jsou koncipována tak, aby mohla
sloužit jako návody pro řešení obdobných problematik.
Základní konstrukční principy popsané v této práci vedly ke konstrukci prototypu
dopravního systému postavené na jednoduchých mechanismech. Na tomto prototypu
proběhlo ověření teoretických předpokladů s následnou optimalizací. | cs |
dc.description.abstract | The presented dissertation deals with the design solution of an inter-operational
transport with a focus on reducing energy requirements. The solution to this problem is based
on the study of the historical development of assembly lines, the lean manufacturing and the
Japanese mechanical robots. Mostly the study of these robots called Karakuri was a source
of design solutions for simple mechanisms. This information, together with a description of
the current state of the art, serves as initial requirements for the design solution.
The requirements for the energy reduction can be achieved by using new efficient
technologies or by replacing complex solutions with simple mechanisms. The thesis deals
with the possibilities of the utilization of the laws of physics for a design of the inter-
operational transport. Examples of these laws and principles used as the design solution are
the law of gravity, an inclined plane or a lever mechanism using counterweights. The thesis
describes the design solutions of individual sub-members, which are solved using simple
mechanisms and physical laws, with a goal to eliminate energy requirements. The concept
of these solutions is done in such away, that they can serve as instructions for solving similar
problems.
The basic design principles described in this work led to the construction of a
prototype transport system based on simple mechanisms. This prototype was used to verify
the theoretical assumptions with subsequent optimization. | en |
dc.format | 72 listy : ilustrace + 3 přílohy | |
dc.format.extent | 2810842 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | montážní linky, štíhlá výroba, jednoduché mechanismy, Karakuri,
transportní systémy | cs |
dc.subject | assembly line, lean manufacturing, simple mechanism, Karakuri, transfer
systems | en |
dc.title | Konstrukční principy energeticky úsporné mezioperační dopravy | cs |
dc.title.alternative | Design principles of the energy efficient inter-operation transport | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 202100026 | |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | |
dc.contributor.referee | Zela, Ladislav | |
dc.contributor.referee | Knoflíček, Radek | |
dc.contributor.referee | Halama, Radim | |
dc.date.accepted | 2021-02-05 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 340 - Katedra konstruování | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojní inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Stavba výrobních strojů a zařízení | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | LOM012_FS_P2346_2302V019_2020 | |
dc.rights.access | openAccess | |