dc.contributor.advisor | Helebrant, František | |
dc.contributor.author | Podstawka, Michal | |
dc.date.accessioned | 2022-03-04T13:29:00Z | |
dc.date.available | 2022-03-04T13:29:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/145907 | |
dc.description.abstract | PODSTAWKA, M. Vliv lidského faktoru při detekci vad letecké konstrukce a materiálů pomocí NDT. Disertační práce, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní, Katedra konstruování, 2021, 168 s, Vedoucí práce: Helebrant, J.
Inovativní výrobní technologie mohou výrazně ovlivnit letecký průmysl, zvýšit bezpečnost letecké dopravy, urychlit výrobní práce a mají pozitivní vliv na ekonomiku. Názorným příkladem je inovativní výroba kompozitního křidélka vyvinutá pro cvičný proudový letoun, který musí splňovat ty nejpřísnější požadavky certifikačního úřadu pro udělení osvědčení o letové způsobilosti.
Základní myšlenkou disertační práce je výzkum vlivu lidského faktoru na detekci vad kompozitního křidélka vyrobeného inovativní technologií, pomocí nedestruktivního zkoušení (NDT).
Disertační práce se v prvních kapitolách zabývá lidským faktorem a vlivem, jaký může lidský faktor mít na výkon nebo dlouhodobou výkonnost pracovníků. Dále je uvedeno základní členění nedestruktivních inspekcí a dopad lidského faktoru na NDT činnosti. Práce také nastiňuje základní myšlenku pravděpodobnosti detekce vad, která byla využita při hodnocení spolehlivosti na vliv lidského faktoru během experimentálního měření. V následující kapitole se řešení zaměřuje na vytvoření metodiky pro NDT zkoušení křidélka a sběru dat pro vyhotovení POD křivek. Nakonec bylo provedeno experimentální měření pro potřebný sběr dat, vyhotovení POD křivek a vyhodnocení vlivu lidského faktoru. | cs |
dc.description.abstract | PODSTAWKA, M. The influence of the Human Factors on Detecting Defects in the Aircraft Structure and Materials using NDT. Dissertation thesis, VSB – Technical University of Ostrava, Faculty of Mechanical Engineering, Department of Machine and Industrial Design, 2021, 168 p., Thesis supervisor: Helebrant, J.
Innovative manufacturing technologies have a significant influence on the aerospace industry. They increase aerospace safety, speed up production and have a positive effect on the economy. One illustrative example of this is the production of a revolutionary composite aileron developed for the training jet, which has to comply with the strictest requirements of the certification authorities to get an airworthiness certificate.
The fundamental idea of the anticipated dissertation thesis is to research the influence of the human factors on the probability of flaw detection in the composite aileron, which was manufactured by innovative technology, using non-destructive testing (NDT).
The initial chapters of the dissertation thesis deal with the Human Factors and how it can influence the performance or long-term productivity of employees. Furthermore, the basic division of the non-destructive inspection and how the human factors influence NDT performance is described. The thesis also describes the basic concept of the probability of a flaw detection which will be used to evaluate the influence of the human factors during experimental tests. In the next chapter, the solution focuses on the development of a methodology for NDT testing of aileron and collection of the measurement data for creating POD curves. In the end, experimental tests are performed to collect the necessary data, creating POD curves and evaluating the influence of the Human Factors. | en |
dc.format.extent | 12357107 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | nedestruktivní zkoušení (NDT) | cs |
dc.subject | pravděpodobnost detekce (POD) | cs |
dc.subject | lidský faktor | cs |
dc.subject | kompozit | cs |
dc.subject | axiální kladení vláken | cs |
dc.subject | navíjení | cs |
dc.subject | křidélko | cs |
dc.subject | Non-destructive Testing (NDT) | en |
dc.subject | Probability of Detection (POD) | en |
dc.subject | Human Factors | en |
dc.subject | composite | en |
dc.subject | Axial Fibre Filament Placement | en |
dc.subject | Winding | en |
dc.subject | aileron | en |
dc.title | Vliv lidského faktoru při detekci vad letecké konstrukce a materiálů pomocí NDT | cs |
dc.title.alternative | The Influence of the Human Factor on Detecting Defects in the Aircraft Structure and Materials using NDT | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Jonšta, Zdeněk | |
dc.contributor.referee | Němeček, Pavel | |
dc.contributor.referee | Mazal, Pavel | |
dc.date.accepted | 2021-12-15 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 340 - Katedra konstruování | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojní inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Stavba výrobních strojů a zařízení | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | POD202_FS_P2346_2302V019_2021 | |
dc.rights.access | openAccess | |