dc.contributor.advisor | Váňová, Petra | |
dc.contributor.author | Stránská, Naďa | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T07:22:36Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T07:22:36Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/147682 | |
dc.description.abstract | Zadáním bakalářské práce bylo popsat problematiku vodíkové křehkosti u ocelí využívaných v automobilovém průmyslu. Práce vysvětluje pojmy jako vnitřní a vnější vodíková křehkost, mechanismy jejího vzniku, vodíkové pasti, náchylnost ocelí k vodíkové křehkosti atd. Dále jsou v práci charakterizovány oceli pro automobilový průmysl, jako jsou HSS, AHSS.
Praktická část se zabývá vlivem působení vodíku na ocel 20MnB5, která byla připravená Q&P procesem. Bylo provedeno elektrolytické vodíkování v roztoku H2SO4 za použití různých koncentrací vodíkového jedu KSCN. Výsledky tahové zkoušky prokázaly značné rozdíly v chování vodíkovaných vzorků vůči referenčnímu, nevodíkovanému vzorku, přičemž největší rozdíl vykazoval vzorek, který byl vystavený působení při největší koncentraci KSCN. | cs |
dc.description.abstract | The task of the bachelor thesis was to describe the problem of hydrogen embrittlement in steels used in the automotive industry. The thesis explains concepts such as internal and external hydrogen embrittlement, mechanisms of its formation, hydrogen traps, susceptibility of steels to hydrogen embrittlement, etc. Further, the steels for automotive industry are characterized such as HSS, AHSS.
The practical part deals with the effect of hydrogen on 20MnB5 steel which was prepared by Q&P process. Electrolytic hydrogenation in H2SO4 solution using different concentrations of hydrogen poison KSCN was carried out. The tensile test results showed significant differences in the behaviour of the hydrogenated samples relative to the reference, non-hydrogenated sample, with the sample that was exposed at the highest KSCN concentration showing the greatest difference. | en |
dc.format.extent | 5731899 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Vodíková křehkost | cs |
dc.subject | Vodíkový jed, AHSS oceli | cs |
dc.subject | Fraktografie | cs |
dc.subject | Mikrostruktura oceli | cs |
dc.subject | Hydrogen Embrittlement | en |
dc.subject | Hydrogen Poison | en |
dc.subject | AHSS Steels | en |
dc.subject | Fractography | en |
dc.subject | Steel Microstructure | en |
dc.title | Vliv vodíkové křehkosti na mechanické vlastnosti ocelí pro automobilový průmysl | cs |
dc.title.alternative | Influence of hydrogen embrittlement on mechanical properties of steels for the automotive industry | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Radkovská, Taťána | |
dc.date.accepted | 2022-06-08 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologická | cs |
dc.description.department | 636 - Katedra materiálového inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-program | Materiálové inženýrství | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | |
dc.identifier.thesis | STR0494_FMT_B0715A270004_2022 | |
dc.rights.access | openAccess | |