Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVáňová, Petra
dc.contributor.authorStránská, Naďa
dc.date.accessioned2022-09-01T07:22:36Z
dc.date.available2022-09-01T07:22:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/147682
dc.description.abstractZadáním bakalářské práce bylo popsat problematiku vodíkové křehkosti u ocelí využívaných v automobilovém průmyslu. Práce vysvětluje pojmy jako vnitřní a vnější vodíková křehkost, mechanismy jejího vzniku, vodíkové pasti, náchylnost ocelí k vodíkové křehkosti atd. Dále jsou v práci charakterizovány oceli pro automobilový průmysl, jako jsou HSS, AHSS. Praktická část se zabývá vlivem působení vodíku na ocel 20MnB5, která byla připravená Q&P procesem. Bylo provedeno elektrolytické vodíkování v roztoku H2SO4 za použití různých koncentrací vodíkového jedu KSCN. Výsledky tahové zkoušky prokázaly značné rozdíly v chování vodíkovaných vzorků vůči referenčnímu, nevodíkovanému vzorku, přičemž největší rozdíl vykazoval vzorek, který byl vystavený působení při největší koncentraci KSCN.cs
dc.description.abstractThe task of the bachelor thesis was to describe the problem of hydrogen embrittlement in steels used in the automotive industry. The thesis explains concepts such as internal and external hydrogen embrittlement, mechanisms of its formation, hydrogen traps, susceptibility of steels to hydrogen embrittlement, etc. Further, the steels for automotive industry are characterized such as HSS, AHSS. The practical part deals with the effect of hydrogen on 20MnB5 steel which was prepared by Q&P process. Electrolytic hydrogenation in H2SO4 solution using different concentrations of hydrogen poison KSCN was carried out. The tensile test results showed significant differences in the behaviour of the hydrogenated samples relative to the reference, non-hydrogenated sample, with the sample that was exposed at the highest KSCN concentration showing the greatest difference.en
dc.format.extent5731899 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectVodíková křehkostcs
dc.subjectVodíkový jed, AHSS ocelics
dc.subjectFraktografiecs
dc.subjectMikrostruktura ocelics
dc.subjectHydrogen Embrittlementen
dc.subjectHydrogen Poisonen
dc.subjectAHSS Steelsen
dc.subjectFractographyen
dc.subjectSteel Microstructureen
dc.titleVliv vodíkové křehkosti na mechanické vlastnosti ocelí pro automobilový průmyslcs
dc.title.alternativeInfluence of hydrogen embrittlement on mechanical properties of steels for the automotive industryen
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeRadkovská, Taťána
dc.date.accepted2022-06-08
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologickács
dc.description.department636 - Katedra materiálového inženýrstvícs
dc.thesis.degree-programMateriálové inženýrstvícs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2736
dc.identifier.thesisSTR0494_FMT_B0715A270004_2022
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam