Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVáňová, Petra
dc.contributor.authorMohan Chandra Dhas, Sajin Nego
dc.date.accessioned2023-06-23T08:46:34Z
dc.date.available2023-06-23T08:46:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/150512
dc.description.abstractThe aim of this work is to determine the effect of hydrogen embrittlement on the mechanical properties of three different automotive steels. The steels evaluated included 590 TRIP steel, 1180Y steel and SABC-1470 steel. Electrolytic hydrogenation was carried out in a 0.05 M H2SO4 solution with 1 g of KSCN at a current density of 0.5 mA/cm2 and 1 mA/cm2. Mechanical test results show that hydrogen significantly affected the ductility of the 590 TRIP steel but did not affect its ultimate strength. The ultimate strength has been significantly reduced in 1180Y high strength steel. SABC-1470 steel showed the lowest sensitivity to hydrogen embrittlement. After hydrogenation, the mechanism of crack propagation under tensile loading at slow strain rate was significantly changed. The presence of hydrogen in steel led to different failure mechanisms depending on their microstructure.en
dc.description.abstractCílem této práce je určit vliv vodíkové křehkosti na mechanické vlastnosti třech různých automobilových ocelových. Mezi hodnocené oceli patřily ocel 590 TRIP, ocel 1180Y a ocel SABC-1470. Elektrolytické vodíkování probíhalo v 0,05 M roztoku H2SO4 s 1 g KSCN při proudové hustotě 0,5 mA/cm2 a 1 mA/cm2. Výsledky mechanických zkoušek ukazují, že vodík významně ovlivnil tažnost oceli 590 TRIP, ale neovlivnil její mez pevnosti. Mez pevnosti byla výrazně snížena u vysokopevnostní oceli 1180Y. Ocel SABC-1470 vykazovala nejnižší citlivost k vodíkové křehkosti. Po vodíkování se výrazně změnil mechanismus šíření trhliny při tahovém zatížení při pomalé rychlosti deformace. Přítomnost vodíku v oceli vedla k různým mechanismům porušení v závislosti na jejich mikrostruktuře.cs
dc.format.extent7243877 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjecthydrogen embrittlementen
dc.subjectautomotive steelsen
dc.subjectmechanical propertiesen
dc.subjectmicrostructureen
dc.subjectfractography.en
dc.subjectvodíková křehkostcs
dc.subjectoceli pro automobilový průmyslcs
dc.subjectmechanické vlastnostics
dc.subjectmikrostrukturacs
dc.subjectfraktografie.cs
dc.titleThe Hydrogen Embrittlement of Steels for the Automotive Industryen
dc.title.alternativeVodíkové zkřehnutí ocelí pro automobilový průmyslcs
dc.typeDiplomová prácecs
dc.contributor.refereeJonšta, Petr
dc.date.accepted2023-05-30
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-levelMagisterský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologickács
dc.description.department653 - Katedra materiálového inženýrství a recyklacecs
dc.thesis.degree-programProgresivní technické materiálycs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2736
dc.identifier.thesisMOH0065_FMT_N0715A270005_2023
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam