Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVaněk, Michal
dc.contributor.authorNeuwerthová, Nikola
dc.date.accessioned2023-06-23T08:50:36Z
dc.date.available2023-06-23T08:50:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/151308
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá technicko-ekonomickým porovnáním spalovacích a alternativních motorů u osobních automobilů. Věnuje se možnostem náhrady klasických spalovacích motorů, motory alternativními. První část obsahuje teoretická východiska, jsou zde vypracovány charakteristiky spalovacích a alternativních agregátů Dále se zabývá historií automobilů a na závěr vysvětluje principy fungování jednotlivých motorů a jejich dělení. Tato část obsahuje rovněž metodiku práce, ze které vychází následující část. V druhé praktické části se nachází seznámení s automobily, které pro tuto práci byly zvoleny. Jedná se celkem o pět vozidel a to s pohonem na benzín, naftu, stlačený zemní plyn CNG, s hybridním pohonem, který je kombinací benzínu a elektřiny a nakonec elektromobil. Dalším bodem této části je analýza různých vlastností a parametrů vozidel, které jsou následně porovnávány. Následuje rozhodovací analýza a využití Saatyho metody a pomocí matice prostých užitností vytvoření konečných výsledků technicko-ekonomické komparace. Posledním bodem je simulace modelové situace, kdy se porovnávají celkové náklady na provoz automobilů v případě různých ročních nájezdů. V závěru se nachází rekapitulace získaných dat a komentář k finálním výsledkům. Závěrem práce má být zjištění rozdílností spalovacích a alternativních agregátů, co se ceny a výkonu týče. Vzhledem ke stavu životního prostředí je potřeba vyvíjet neustále nové technologie a pohonné jednotky, které v této situaci mohou pomoci. Je proto namístě zvažovat nahrazení klasických spalovacích motorů těmi alternativními, případně využívání hybridních variant, které kombinují různé paliva.cs
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the technical and economic comparison of internal combustion and alternative engines in passenger cars. It deals with the possibilities of replacing classic internal combustion engines and engines with alternative ones. The first part contains theoretical starting points, the characteristics of combustion and alternative aggregates are elaborated. It also deals with the functioning of the history of automobiles and, finally, the principles of individual engines and their division. This part also contains the methodology of the work, from which the following part is based. In the second practical part, there is an introduction to the cars that were chosen for this work. There are a total of five vehicles with gasoline, diesel, compressed natural gas CNG, with a hybrid drive, which is a combination of gasoline and electricity, and finally an electric car. The next point of this part is the analysis of the various characteristics and parameters of the vehicles, which are then compared. Carried out decision analysis and the use of Saaty's method and using the own utility matrix to create the final results of the technical-economic comparison. The last point is the simulation of the overall model situation, where the costs of car operation are compared in the case of different annual raids. The conclusion contains a recapitulation of the obtained data and comments on the final results. The conclusion of the work is to find out the differences between combustion and alternative aggregates in terms of price and performance. Due to the state of the environment, there is a need to constantly develop new technologies and power units that can help in this situation. It is therefore appropriate to consider the replacement of classic internal combustion engines with other alternatives, or the use of hybrid variants that combine different fuels.en
dc.format.extent3468319 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectvznětový motorcs
dc.subjectzážehový motorcs
dc.subjectalternativní agregátcs
dc.subjectosobní automobilcs
dc.subjectmotorcs
dc.subjectropacs
dc.subjectkomparacecs
dc.subjectdiesel engineen
dc.subjectpetrol engineen
dc.subjectalternative uniten
dc.subjectpassenger caren
dc.subjectengineen
dc.subjectoilen
dc.subjectcomparisonen
dc.titleTechnicko-ekonomická komparace spalovacích a alternativních pohonných jednotek osobních vozidelcs
dc.title.alternativeTechnical and Economic Comparation of Combustion and Alternative Propulsion Units of Passenger Vehiclesen
dc.typeDiplomová prácecs
dc.contributor.refereeHrabovská, Kateřina
dc.date.accepted2023-05-22
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-levelMagisterský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakultacs
dc.description.department545 - Katedra ekonomiky a systémů řízenícs
dc.thesis.degree-programNerostné surovinycs
dc.thesis.degree-branchEkonomika a řízení v oblasti surovincs
dc.description.resultdobřecs
dc.identifier.senderS2735
dc.identifier.thesisGLO0042_HGF_N2102_2102T001_2022
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam