Show simple item record

dc.contributor.advisorKalus, René
dc.contributor.authorBeseda, Martin
dc.date.accessioned2023-06-23T09:09:39Z
dc.date.available2023-06-23T09:09:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/151398
dc.description.abstractThis thesis is focused on modeling of the transport properties of helium-based cold plasma in the interaction with nitrogen in the atmosphere. The main focus of this thesis is on thorough description of molecular interactions. The obtained results are further passed into molecular dynamics simulations and mesoscopic models of transport properties. The interactions are obtained via ab initio approach, utilizing Multi-Configurational Self-Consistent Field and Multi-Reference Configuration Interaction methods together with Numerov method for solving Schroedinger equation when computing vibrational-rotational excitations. Molecular dynamics is being performed in a hybrid quantum-classical approach, as nuclei are being treated classically and electrons in a quantum manner. Furthermore, not only ab initio methods on-the-fly, but also Artificial Neural Networks are involved in the dynamics simulations to reduce necessary runtime for the most expensive parts. Transport properties of the collision complexes are modelled using Monte Carlo. In this thesis, a thorough analysis of the molecular interactions for the ground and the first excited states of N2+ and N2+/He is given, with respect to different basis sets, orbital spaces and methods. The behavior is evaluated not only for the values of potential energy, but also for different rotational-vibrational excitations of N2+ and the preliminary results are also provided for the higher excited states up to 11th one and the 7th one in the case of N2+ and N2+/He, respectively. Both reactive and non-reactive cross-sections were obtained from molecular dynamics simulations and compared subsequently with the pseudo-experimental data obtained from mobility measurements. In this context, also the effect of the N2+ horizontal alignment on the resulting cross-sections was analyzed in detail. Finally, the mesoscopic modeling part was focused on obtaining N2+ mobility, in He gas, the characteristic energies of both longitudinal and transversal diffusion and the rate constant of N2+ diffusion induced by collision with He. That said, while the topic is not exhausted in any way, these theoretical findings are already useful for further experimental research, helping with "tuning" cold plasma for specific applications.en
dc.description.abstractTato práce je zaměřena na modelování transportních vlastností chladného plazmatu na bázi helia při interakci s dusíkem v atmosféře. Hlavním zaměřením této práce je důkladný popis molekulárních interakcí. Získané výsledky jsou dále předávány do simulací molekulové dynamiky a mezoskopických modelů transportních vlastností. Interakce jsou získávány ab initio přístupem s využitím metod Multi-Configurational Self-Consistent Field a Multi-Reference Configuration Interaction spolu s Numerovovou metodou pro řešení Schroedingerovy rovnice při výpočtu rotačně-vibračních excitací. Molekulová dynamika je počítání hybridním kvantově-klasickým přístupem, kdy jsou jádra popisována klasicky a elektrony kvantově. Kromě toho jsou v dynamických simulacích využity nejen ab initio metody za běhu, ale také umělé neuronové sítě, aby se zkrátila doba potřebná pro výpočetně náročné konfigurace. Transportní vlastnosti kolizních komplexů jsou modelovány Monte Carlo přístupem. V této práci je provedena důkladná analýza molekulových interakcí pro základní a první excitované stavy N2+ a N2+/He je dáno s ohledem na různé báze, orbitální prostory a metody. Chování je popsáno nejen pro hodnoty potenciální energie, ale i pro různé rotačně-vibrační excitace N2+ a předběžné výsledky jsou uvedeny až po 11. excitovaný stav N2+ a 7. excitovaný stav N2+/He. Jak reaktivní, tak nereaktivní účinné průřezy byly získány ze simulací molekulové dynamiky a následně porovnány s pseudoexperimentálními daty získanými z měření mobilit. V této souvislosti byl podrobně analyzován také vliv vodorovného vyrovnání N2+ na výsledné účinné průřezy. Konečně, mezoskopické modelování bylo zaměřeno na získání mobility N2 v He, charakteristických energií podélné i příčné difuze a rychlostní konstanty N2+ difuze indukované srážkou s He. Zatímco tak toto téma není vyčerpáno, tyto teoretické poznatky jsou již užitečné pro další experimentální výzkum a pomáhají s tuningem studeného plazmatu pro specifické aplikace.cs
dc.format.extent3826427 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectcold plasmaen
dc.subjectnitrogenen
dc.subjectheliumen
dc.subjectMCSCFen
dc.subjectMRCIen
dc.subjectmolecular dynamicsen
dc.subjectab initioen
dc.subjectMonte Carloen
dc.subjecttransport propertiesen
dc.subjectstudené plazmacs
dc.subjectdusíkcs
dc.subjectheliumcs
dc.subjectMCSCFcs
dc.subjectMRCIcs
dc.subjectmolekulová dynamikacs
dc.subjectab initiocs
dc.subjectMonte Carlocs
dc.subjecttransportní vlasnostics
dc.titleModelling of transport properties of molecular ions of helium in airen
dc.title.alternativeModelování transportních vlastností molekulových iontů helia ve vzduchucs
dc.typeDisertační prácecs
dc.contributor.refereeLasorne, Benjamin
dc.contributor.refereeCiprian, Dalibor
dc.contributor.refereeJurečka, Petr
dc.date.accepted2022-12-13
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Univerzitní studijní programycs
dc.description.department96230 - Laboratoř vývoje paralelních algoritmůcs
dc.thesis.degree-programVýpočetní vědycs
dc.thesis.degree-branchVýpočetní vědycs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2790
dc.identifier.thesisBES0030_USP_P2658_2612V078_2022
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record