dc.contributor.advisor | Adamec, Vladimír | |
dc.contributor.author | Hrmel, Peter | |
dc.date.accessioned | 2023-11-10T11:46:01Z | |
dc.date.available | 2023-11-10T11:46:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/151494 | |
dc.description.abstract | Disertační práce se zabývá problematikou řízení rizik železniční přepravy nebezpečných látek. Cílem práce je doplnění stávajícího managementu rizik v této oblasti se zaměřením na řešení převažujících přepravních toků nebezpečných látek, kterými jsou pohonné hmoty a ropné produkty. V práci jsou rizika představena z hlediska výskytu nebezpečných látek v dopravním procesu ve dvou základních podobách, při přepravě po zvolené přepravní cestě a při odstavení v nácestné stanici. Rešerše stávajícího stavu zkoumané problematiky předkládá ve své teoretické části současný stav legislativního rámce a nejnovější vědecké poznatky dotčeného odvětví, analytická část je věnována situaci v ČR, vybraných zemích EU a okolního světa. Součástí aktuálního stavu je i rozbor zdrojů rizik přepravy nebezpečných látek a vývojové trendy mimořádných událostí. Z hlediska prevence závažných havárií jsou přepravy nebezpečných látek řešeny resortními předpisy a vzniká rozdíl v řízení rizik stacionárních a mobilních zdrojů. Práce předkládá modelové řešení procesu posouzení rizik za přepravy nebezpečných látek a ošetření problematiky rizik vznikajících odstavením vlaku v nácestné stanici. Součástí řešení je výběr vhodných stanic k odstavení vlaku, posouzení rizik a doplnění metodiky práce při potřebě odstavení zásilek s nebezpečnými látkami. Změny v procesu řízení rizik železniční přepravy nebezpečných látek jsou navrhovány k vyšší prevenci závažných havárií a efektivní součinnosti provozovatele dráhy a zasahujících složek IZS v rámci odezvy při vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě. | cs |
dc.description.abstract | The dissertation deals with the issue of risk management of railway transportation of dangerous substances. The aim of the work is to supplement the existing risk management in this area with a focus on solving the prevailing transport flows of dangerous substances, which are fuels and petroleum products. In the work, the risks are presented from the point of view of the occurrence of dangerous substances in the transport process in two basic forms, during transport along the selected transport route and when stopped at a way station. The research of the current state of the investigated issue presents in its theoretical part the current state of the legislative framework and the latest scientific findings of the concerned sector, the analytical part is devoted to the situation in the Czech Republic, selected EU countries and the surrounding world. Part of the current situation is the analysis of the sources of risks in the transport of dangerous substances and the development trends of extraordinary events. From the point of view of the prevention of serious accidents, the transport of dangerous substances is dealt with by departmental regulations, and there is a difference in the management of the risks of stationary and mobile sources. The work presents a model solution to the risk assessment process for the transportation of dangerous substances and treatment of the issue of risks arising from stopping a train at a way station. Part of the solution is the selection of suitable stations for stopping the train, risk assessment and supplementing the work methodology when it is necessary to stop shipments with dangerous substances. Changes in the process of risk management of rail transport of dangerous substances are proposed to increase the prevention of serious accidents and effective cooperation between the railway operator and the intervening elements of the IZS in response to the occurrence of extraordinary events in rail transport. | en |
dc.format.extent | 5634056 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Železniční doprava | cs |
dc.subject | nebezpečné látky | cs |
dc.subject | riziko | cs |
dc.subject | analýza rizik | cs |
dc.subject | řízení rizik. | cs |
dc.subject | Rail transport | en |
dc.subject | hazardous substances | en |
dc.subject | risk | en |
dc.subject | risks analysis | en |
dc.subject | risk management. | en |
dc.title | Řízení rizik železniční přepravy nebezpečných látek | cs |
dc.title.alternative | Risk management of rail transport of dangerous substances | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Oulehlová, Alena | |
dc.contributor.referee | Hromada, Martin | |
dc.contributor.referee | Novák, Daniel | |
dc.date.accepted | 2023-08-28 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta bezpečnostního inženýrství | cs |
dc.description.department | 050 - Katedra ochrany obyvatelstva | cs |
dc.thesis.degree-program | Požární ochrana a průmyslová bezpečnost | cs |
dc.thesis.degree-branch | Požární ochrana a bezpečnost | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2720 | |
dc.identifier.thesis | HRM002_FBI_P3908_3908V009_2022 | |
dc.rights.access | openAccess | |