Show simple item record

dc.contributor.advisorKukutschová, Jana
dc.contributor.authorRajhelová, Hana
dc.date.accessioned2024-06-27T17:08:06Z
dc.date.available2024-06-27T17:08:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/152776
dc.description.abstractDoprava je významným zdrojem emisí plynných a tuhých znečišťujících látek, které jsou uvolňovány do životního prostředí a mohou jej negativně ovlivňovat. Tato disertační práce se zaměřuje na studium otěrových částic z frikčních brzdových systémů osobních automobilů, které jsou jednou ze složek znečištění pocházejícího z dopravy a v důsledku minimalizace emisí ze spalovacích procesů získává tento zdroj znečištění větší pozornost průmyslu i výzkumníků. Hlavními cíli práce bylo provést komplexní charakterizaci otěrových částic z brzd, které byly generovány „full-scale“ brzdovým dynamometrem v laboratorních podmínkách. Tři vzorky suspendované frakce (AP1-3) a tři vzorky sedimentované frakce (NAP1-3) otěrových částic, byly podrobeny studiu pomocí skenovací i transmisní elektronové mikroskopie, rentgen fluorescenční a rentgen difrakční práškové analýzy, FTIR spektroskopie a Ramanovy mikrospektroskopie a analýzou distribuce velikosti částic. Studované částice jsou majoritně tvořeny železem a jeho oxidy a uhlíkem. AP částice se mediánovou velikostí pohybují okolo 11-16 µm, NAP pak okolo 72-81 µm. Bylo ovšem detekováno i nezanedbatelné množství částic v nanorozměrech v obou studovaných frakcích. U vybraných vzorků byly provedeny také analýzy pomocí elektronové paramagnetické rezonance, analýza vodného výluhu a stanovení přítomných organických látek metodou plynové chromatografie. Na provedenou charakterizaci navázalo studium vlivu otěrových částic z brzd na biosystémy in vitro, což je druhým cílem této práce. Využity byly metody stanovení peroxidace lipidů a karbonylace proteinů pro posouzení schopnosti studovaných vzorků vyvolávat v organismech oxidační stres. Dále byla studována akutní akvatická toxicita pro sladkovodní zelenou řasu Raphidocelis subcapitata a ovlivnění klíčení, růstu kořene a raného růstu vyšších rostlin Hordeum vulgare a Sinapis alba suspenzí i výluhem z vybraných AP vzorků brzdových otěrů. Z výsledků těchto provedených testů vyplývá, že otěrové částice z brzd mají potenciál negativně ovlivňovat životní prostředí i organismy, které v něm žijí.cs
dc.description.abstractThe road traffic represents a major source of gaseous and particulate emissions, which could negatively affect the environment. This dissertation thesis focuses on studying the automotive brake wear particles as one of the traffic pollution components and due to minimization of exhaust emissions, this source is gaining more attention of industry and researchers as well. The main goal of the dissertation thesis is a complex characterization of the brake wear debris, which were generated by „full-scale“ brake dynamometer under laboratory conditions. Three samples of the suspended fraction (AP1-3) and three samples of the sedimented fraction (NAP1-3) were studied by the scanning and transmission electron microscopy, X-ray fluorescence analysis and X-ray powder diffraction, FTIR spectroscopy and Raman microspectroscopy and particle size distribution was evaluated. The studied particles mainly consist of iron and its oxides and of carbon. The median size of AP particles is around 11-16 µm, NAP is around 72-81 µm. A significant amount of nanoscale particles was detected in both studied fractions. The electron paramagnetic resonance, aqueous extract analysis and determination of present organic substances by gass chromatography was performed on the selected samples. The second goal of the dissertation is studying the brake wear debris impact on the biosystems in vitro. The methods of lipid peroxidation and protein carbonylation determination were used for the assessment of the samples capability to cause oxidative stress. Also the acute aquatic toxicity for freshwater green algae Raphidocelis subcapitata was studied. Effect of brake wear debris suspension and extract on the germination, root elongation and the early growth of higher plants of Hordeum vulgare and Sinapis alba was also studied. The tests results show the potential of negative impact of break wear particles on the environment and living organisms.en
dc.format.extent7038340 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectfrikční kompozitycs
dc.subjectotěrové částice z brzdových systémůcs
dc.subjectprvkové a fázové složenícs
dc.subjectperoxidace lipidůcs
dc.subjectkarbonylace proteinůcs
dc.subjectakutní akvatická toxicitacs
dc.subjectfytotoxicitacs
dc.subjectfriction compositesen
dc.subjectbrake wear debrisen
dc.subjectelemental and phase compositionen
dc.subjectlipid peroxidationen
dc.subjectprotein carbonylationen
dc.subjectacute aquatic toxicityen
dc.subjectphytotoxicityen
dc.titleOtěrové částice z frikčních kompozitů brzdových obložení automobilů a jejich vliv na biosystémy.cs
dc.title.alternativeAutomotive brake wear particles and their potential impact on biosystems.en
dc.typeDisertační prácecs
dc.contributor.refereeMatějka, Vlastimil
dc.contributor.refereeAdamec, Vladimír
dc.contributor.refereeMalachová, Kateřina
dc.date.accepted2024-06-18
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Univerzitní studijní programycs
dc.description.department9360 - Centrum nanotechnologiícs
dc.thesis.degree-programNanotechnologiecs
dc.thesis.degree-branchNanotechnologiecs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2790
dc.identifier.thesisRAJ0026_USP_P3942_3942V001_2024
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record