dc.contributor.advisor | Smetana, Marek | |
dc.contributor.author | Hochmanová, Karolína | |
dc.date.accessioned | 2024-06-27T17:23:38Z | |
dc.date.available | 2024-06-27T17:23:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/153488 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá návrhem modelové hodiny k připravenosti obyvatelstva, konkrétně tedy žáků základní školy na mimořádné události. Pro základní školu Mezi Školami je provedena analýza rizik, na jejímž základě je sestaven seznam relevantních mimořádných událostí. Dle matice rizik se jako nejzávažnější mimořádná událost jeví požár a akce ozbrojeného útočníka. Pro tyto mimořádné události, respektive zdroje ohrožení jsou stanoveny návrhy a opatření pro minimalizaci rizik v areálu této školy. Hlavním návrhem se jeví přesnější a detailnější zařazení problematiky připravenosti obyvatelstva na mimořádné události do Školního vzdělávacího programu, přičemž se může jednat o každoroční pořádání akce sestavené z několika stanovišť za doprovodu zástupců vybraných složek integrovaného záchranného systému. Důležitým aspektem je rovněž zvýšení fyzického zabezpečení budovy školy. Formou dotazníkového šetření žáků sedmých ročníků jsou objeveny nedostatky v požadovaných znalostech dle výstupů Rámcového vzdělávacího programu. Zde se jedná zejména o neznalosti týkající se tónu sirén indikující jejich zkoušku, stupňů povodňové aktivity, podmínek pro vznik hoření, vhodného použití hasicích přístrojů, evakuačního zavazadla, postupu při úniku nebezpečné látky, upozornění hasičů na svou přítomnost v budově, zásad chování při zemětřesení, hašení požáru svými silami a povinnosti oznámit tuto skutečnost na linku 150. Na základě těchto skutečností jsou sestaveny detailní podklady pro průběh modelové hodiny. Jedná se o podklady obsahující oblast ochrany obyvatelstva a připravenost na konkrétní mimořádné události, kterými jsou akce ozbrojeného útočníka, povodeň, požár, únik nebezpečné látky a další mimořádné události, se kterými je možné se setkat převážně v zahraničí. Spolupracující škole jsou poskytnuty všechny vytvořené a sestavené materiály a tím je iniciována k realizaci této modelové hodiny. Konkrétně se jedná o poskytnutí sestavené analýzy rizik a její výsledky, výsledky dotazníkového šetření, návrh modelové hodiny pro nácvik chování v případě konkrétních mimořádných událostí, checklist k samotnému průběhu a podklady pro realizaci v rámci dvou vyučovacích hodin. Práce rovněž obsahuje základní pojmy týkající se této problematiky a výčet požadavků na znalosti v jednotlivých ročnících, které jsou stanoveny Rámcovým vzdělávacím programem. | cs |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with the design of a model lesson on the preparedness of the population, specifically elementary school pupils for extraordinary events. A risk analysis is carried out for the elementary school Mezi Školami, based on which a list of relevant extraordinary events is compiled. According to the risk matrix, fire and the actions of an armed attacker appear to be the most serious extraordinary events. For these extraordinary events and sources of danger respectively, proposals and measures for minimising the risks on the campus are set out. The main proposal seems to be a more precise and detailed inclusion of the issue of public preparedness for extraordinary events in the School Educational Program, which could be an annual event consisting of several stations accompanied by representatives of selected units of the integrated rescue system. Increasing the physical security of the school building is also an important aspect. A questionnaire survey of Year 7 pupils revealed gaps in the required knowledge according to the outcomes of the General Educational Program. Here, this is mainly ignorance concerning the tone of the sirens indicating their test, the stages of flood activity, the conditions for the occurrence of a fire, the appropriate use of fire extinguishers, evacuation luggage, the procedure in the event of a leak of a dangerous substance, alerting firefighters to their presence in the building, the principles of behaviour in the event of an earthquake, extinguishing a fire with their own forces and the obligation to report this fact to the 150 line. On the basis of these facts, a detailed basis for the course of the model lesson is compiled. These are documents containing the area of public protection and preparedness for specific extraordinary events, which are the actions of an armed attacker, flood, fire, leakage of a hazardous substance and other extraordinary events that can be encountered mainly abroad. The cooperating school is provided with all the materials created and compiled and is thus initiated to implement this model lesson. Specifically, this includes the provision of the risk analysis and its results, the results of the questionnaire survey, the design of the model lesson for training behaviour in the event of specific extraordinary events, the checklist for the actual course and the materials for implementation in two lessons. The work also contains basic concepts related to the subject and a list of the knowledge requirements for each year group as laid down in the General Educational Program. | en |
dc.format.extent | 1139752 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Mimořádná událost | cs |
dc.subject | ochrana obyvatelstva | cs |
dc.subject | rámcový | cs |
dc.subject | vzdělávací program | cs |
dc.subject | riziko | cs |
dc.subject | základní škola. | cs |
dc.subject | Extraordinary event | en |
dc.subject | population protection | en |
dc.subject | general education program | en |
dc.subject | risk | en |
dc.subject | elementary school. | en |
dc.title | Připravenost obyvatelstva na řešení mimořádných událostí na základní škole | cs |
dc.title.alternative | Preparedness of the population to deal with emergencies in primary school | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Brumar, Jakub | |
dc.date.accepted | 2024-05-28 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta bezpečnostního inženýrství | cs |
dc.description.department | 050 - Katedra ochrany obyvatelstva | cs |
dc.thesis.degree-program | Ochrana obyvatelstva a krizový management | cs |
dc.description.result | velmi dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2720 | |
dc.identifier.thesis | HOC0016_FBI_B1032A020008_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |