dc.contributor.advisor | Váňová, Petra | |
dc.contributor.author | Filipčík, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2024-06-27T17:26:27Z | |
dc.date.available | 2024-06-27T17:26:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/153998 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku vodíkové křehkosti ocelí, konkrétněji korozivzdorných ocelí používaných pro vodíkové technologie. Rešeršní část práce obsahuje popis chování vodíku v oceli, zabývá se vodíkovou křehkostí ocelí, charakterizuje korozivzdorné oceli a vliv vodíkové křehkosti na jejich mechanické vlastnosti, a nakonec se zaměřuje na povrchové úpravy jako bariéry prostupu vodíku do ocelí. Praktická část se zabývá popisem oceli AISI 630 a na ní nanesených povrchových vrstev různých druhů. Definuje parametry elektrolytického vodíkování. Výsledkem praktické části bylo srovnáním výsledků zkoušky tahem výchozího stavu s elektrolyticky vodíkovanými vzorky. Tím bylo zjištěno, že použitá ocel je náchylná k vodíkové křehkosti, ale také, že toto chování lze částečné odstranit právě použitím povlaků. | cs |
dc.description.abstract | This bachelor thesis focuses on the issue of hydrogen embrittlement of steels, more specifically stainless steels used for hydrogen technology. The review part of the thesis includes a description of the behaviour of hydrogen in steel, discusses the hydrogen embrittlement of steels, characterises stainless steels and the effect of hydrogen embrittlement on their mechanical properties, and finally focuses on surface treatments as barriers to hydrogen permeation into steels. The practical part deals with the description of AISI 630 steel and the different types of surface coatings applied to it. It defines the parameters of electrolytic hydrogenation. As a result of the practical part, the results of the initial state tensile test were compared with the electrolytically hydrogenated samples. This revealed that the steel used is susceptible to hydrogen embrittlement, but also that this behaviour can be partially eliminated just by applying coatings. | en |
dc.format.extent | 8426408 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Vodíková křehkost | cs |
dc.subject | Elektrolytické vodíkování | cs |
dc.subject | Korozivzdorné oceli | cs |
dc.subject | Povrchové úpravy | cs |
dc.subject | Hydrogen embrittlement | en |
dc.subject | Electrolytic hydrogenation | en |
dc.subject | Stainless steels | en |
dc.subject | Surface coatings | en |
dc.title | Vliv vodíkové křehkosti na mechanické vlastnosti korozivzdorných ocelí | cs |
dc.title.alternative | Influence of hydrogen embrittlement on mechanical properties of stainless steels | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Hlinka, Josef | |
dc.date.accepted | 2024-06-04 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologická | cs |
dc.description.department | 653 - Katedra materiálového inženýrství a recyklace | cs |
dc.contributor.consultant | Kvíčala, Miroslav | |
dc.thesis.degree-program | Materiálové inženýrství | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | |
dc.identifier.thesis | FIL0174_FMT_B0715A270004_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |