Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPavlík, Jan
dc.contributor.authorPotrok, Roman
dc.date.accessioned2024-06-27T17:28:14Z
dc.date.available2024-06-27T17:28:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/154409
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na použití metody konečných prvků (MKP) k analýze ozubení s mikrogeometrickými modifikacemi. Cílem práce je prozkoumat vliv těchto modifikací na chování ozubení v různých podmínkách zatížení. Práce se také zabývá využitím běžně dostupného výpočetního softwaru pro provádění MKP analýz ozubení, což může přinést ekonomické a časové výhody oproti specializovaným softwarovým řešením. Diplomová práce se v první části zabývá problematikou mikrogeometrických modifikací. Jsou zde popsány druhy chyb ozubení, význam těchto modifikací, jejich výroba, základní typy modifikací. Následující část diplomové práce pojednává o návrhu přesného 3D modelu evolventního ozubení dle ČSN pomocí vhodného programu, na kterém je vytvořena mikrogeometrická modifikace ozubení. Vytvořený 3D model modifikovaného soukolí je exportován do prostředí ANSYS Workbench a je na něm provedena pevnostní MKP analýza po dobu trvání záběru. Výsledky těchto analýz byly prezentovány pomocí kontaktních a tlakových obrazců a porovnány pro různé velikosti zatížení. Celý postup tvorby 3D modelu modifikovaného ozubeného soukolí, export do prostředí ANSYS Workbench, nastavování MKP analýzy a vyhodnocení výsledků analýz jsou v rámci této diplomové práce detailně a metodicky popsány a práce tak může sloužit jako návod pro analyzování modifikovaného soukolí pomocí MKP analýzy.cs
dc.description.abstractThis master's thesis focuses on the application of the Finite Element Method (FEM) for analysing gears with microgeometric modifications. Its aim is to investigate how these modifications influence gear behaviour under various loading conditions. Additionally, the thesis explores the utilization of commonly available computational software for performing FEM analyses of gears, potentially offering economic and time-saving benefits compared to specialized software solutions. The first part of the thesis addresses the issue of microgeometric modifications. It outlines types of gear errors, the significance of these modifications, their manufacturing process, and basic modification types. The subsequent section of the thesis discusses the design of an accurate 3D model of involute gearing according to the ČSN standard using appropriate software. Microgeometric modification of the gear is applied on this model. The created 3D model of the modified gear is then exported to the ANSYS Workbench environment, where a structural FEM analysis is conducted for a specified duration of operation. The results of these analyses are presented using contact and pressure patterns and are compared for various loading conditions. The entire process of creating the 3D model of the modified gear, exporting it to the ANSYS Workbench environment, configuring the FEM analysis, and evaluating the analysis results is thoroughly and systematically described within this master's thesis. Thus, the thesis can serve as a guide for analysing modified gears using FEM analysis techniques.en
dc.format.extent10425427 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectKonvergence sítě, MKP analýza, Tlakové obrazce, Kontaktní obrazce, Záběr soukolí, Přesný 3D model, Mikrogeometrická modifikace ozubení, Úchylky tvaru zubů, Nelineární úlohacs
dc.subjectMesh convergence, FEM analysis, Pressure patterns, Contact patterns, Gear engagement, Accurate 3D model, Microgeometric modification of gearing, Deviations of tooth shape, Nonlinear problemen
dc.titleMKP analýza ozubení s mikrogeometrickými modifikacemi s využitím konvenčního výpočtářského SWcs
dc.title.alternativeFEM analysis of gearing with microgeometric modifications using conventional computing softwareen
dc.typeDiplomová prácecs
dc.contributor.refereeHruzík, Lukáš
dc.date.accepted2024-06-05
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-levelMagisterský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojnícs
dc.description.department347 - Katedra částí a mechanismů strojůcs
dc.thesis.degree-programStrojní inženýrstvícs
dc.thesis.degree-branchKonstrukční a procesní inženýrstvícs
dc.description.resultdobřecs
dc.identifier.senderS2723
dc.identifier.thesisPOT0056_FS_N2301_3909T001_40_2024
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam