dc.contributor.advisor | Kupka, Jiří | |
dc.contributor.author | Beňo, Dominik | |
dc.date.accessioned | 2024-06-27T17:28:45Z | |
dc.date.available | 2024-06-27T17:28:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/154585 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá perspektivami využití virtuální reality pro popularizaci geověd v turistice a aplikaci tohoto přístupu na modelovém území, kterým se stala pro účely této práce Rejvízská hornatina. Hlavní přínos práce lze tak spatřovat v metodologickém překlopení geověd do virtuální reality. První část se zabývá méně známými formami cestovního ruchu, včetně geovědního, udržitelného a virtuálního cestovního ruchu. Druhá část zkoumá perspektivy využití virtuální reality v geoturismu a analyzuje možnosti její implementace. Následující část prezentuje existující VR aplikace v kontextu geoturismu. Další část se věnuje materiálu a metodice, popisuje stěžejní metody pro praktickou část. Poté se práce zaměřuje na charakteristiku Rejvízské hornatiny a sběr informací z multidisciplinárního hlediska pro konceptualizaci edukativní geovědní aplikace. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky analýzy informačního základu a identifikace konceptuálního východiska pro vytvoření edukativní hry s geovědními prvky, která se zaměřuje na proces získávání zlata pomocí metody rýžování zlata. Nedílnou součástí praktické části je také realizace vlastního terénního geologického výzkumu prostřednictvím šlichovací prospekční analýzy. Vzorky z výzkumu byly podrobeny následujícím analytickým metodám: elektronová mikroskopie, mikroanalýzy a RTG difrakční analýze. Analýza může napomoci při implementaci vhodných minerálů a hornin do VR hry, což zvýší její autenticitu. Následuje didaktická transformace informací a návrh virtuálního prostředí pro aplikaci, včetně herního světa a uživatelského rozhraní. Diskuze se zabývá identifikací konceptuálního východiska, obtížemi didaktické transformace a implementačními problémy. | cs |
dc.description.abstract | This thesis deals with the perspectives of using virtual reality for popularization of geosciences in tourism and the application of this approach to a model area, which for the purpose of this thesis is the Rejvíz Highlands. The main contribution of the thesis can be seen in the methodological translation of geosciences into virtual reality. The emphasis in the thesis was on the methodological approach. The first part deals with lesser known forms of tourism, including geoscience, sustainable and virtual tourism. The second part investigates the perspectives of using virtual reality in geotourism and analyses the possibilities of its implementation. The following part presents existing VR applications in the context of geotourism. The next section discusses the material and methodology, describing the key methods for the practical part. Then, the thesis focuses on the characterization of the Rejvíz Highlands and the collection of information from a multidisciplinary perspective to conceptualize an educational geoscience application. The practical part of the thesis presents the results of the analysis of the information base and the identification of the conceptual fundament for the development of an educational game with geoscience elements that focuses on the process of gold extraction using the gold panning method. An essential element of the practical part is also the implementation of the own geological field research by the use of a prospecting analysis. Samples from the research were subjected to the following analytical methods: electron microscopy, microanalysis and X-ray diffraction analysis. The analysis can help to implement suitable minerals and rocks in the VR game, which will enhance its authenticity. This is followed by the didactic transformation of the information and the design of the virtual environment for the application, including the in-game world and user interface. The discussion addresses the integration of the prospecting method into the virtual application, identification of the conceptual basis, difficulties of didactic transformation, and implementation issues. | en |
dc.format.extent | 7254305 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | geoturismus, šlichovací prospekční analýza, virtuální turistika, geovědní simulace, informační fundament, didaktická transformace, konceptuální východisko, edukativní aplikace, metodika virtualizace geověd | cs |
dc.subject | geotourism, prospection analysis, virtual tourism, geoscience simulation, informational fundament, didactic transformation, conceptual basis, educational application, geoscience virtualization methodology | en |
dc.title | Perspektivy využití virtuální reality v popularizaci geověd v turistice (Rejvízská hornatina) | cs |
dc.title.alternative | Perspectives of the Use of Virtual Reality in the Popularization of Geosciences in Tourism (Rejvíz Highlands) | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Poláček, Rostislav | |
dc.date.accepted | 2024-05-21 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakulta | cs |
dc.description.department | 546 - Katedra environmentálního inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-program | Geovědní a montánní turismus | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2735 | |
dc.identifier.thesis | BEN0211_HGF_N0532A330035_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |