Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVáňová, Petra
dc.contributor.authorSuchánek, Miroslav
dc.date.accessioned2024-10-08T08:35:23Z
dc.date.available2024-10-08T08:35:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/154953
dc.description.abstractTato disertační práce se zabývá studiem vlivu adherendů na výslednou pevnost lepeného spoje. Cílem bylo zhodnotit, jak laserová předúprava povrchu, laserové rázové zpevňování povrchu, rozměry lepeného spoje, tloušťka lepidla a tloušťka adherendů ovlivní maximální sílu, kterou spoj dokáže přenést. Experimentálním měřením bylo zjištěno, že pro hliníkovou slitinu EN AW 5754 lepený spoj dosahuje nejvyšší pevnosti při střední aritmetické odchylce 2,62 µm. Při jiné průměrné drsnosti povrchu selhaly lepené spoje při nižších silách. Podobný vliv má také tloušťka lepidla. Nejlepších výsledků dosahuje lepidlo při tloušťce 0,3 mm doporučené výrobcem, snížení či zvýšení tloušťky má shodný procentuální pokles síly. Výsledky dále ukazují, že zvýšením tuhosti adherednů lze docílit převážně smykového napětí spoje, a tím maximalizovat sílu, kterou spoj dokáže bez selhání přenést. Pro testovaný jednoduše přeplátovaný lepený spoj byly provedeny simulace, na kterých byl odladěn materiálový model lepidla. Výsledky simulací se shodovaly s provedenými fyzickými testy.cs
dc.description.abstractThis dissertation thesis aims to study the influence of adherends on the strength of the bonded joints. The goal was to evaluate how laser surface treatment, laser shock peening, dimensions of the bonded area, adhesive thickness, and adherends thickness affect the maximum force the bonded joint can withstand. The experimental measurement showed that the biggest strength of the bonded joints for aluminium alloy EN AW 5754 was achieved with an average surface roughness of 2.62 µm. The different average surface roughness led to a decrease in the maximal force. Similar behaviour was achieved for adhesive thickness. Lower or higher thickness in comparison with the producer-advised thickness of 0.3 mm led to the same percentage decrease of the maximal force. The results show that increasing the stiffness of the adherends, mainly the shear stress of the joint can be achieved. This fact increases the force the bonded joint can withstand without failure. Simulations were carried out for the single lap joints and the material model of the adhesive was debugged. The results of the simulations correlated with the physical tests.en
dc.format.extent7821841 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectLepený spojcs
dc.subjecthliníková slitinacs
dc.subjectlaserová předúprava povrchůcs
dc.subjectnumerické simulacecs
dc.subjectlaser shock peening (LSP)cs
dc.subjectBonded jointen
dc.subjectaluminum alloyen
dc.subjectlaser surface treatmenten
dc.subjectnumerical simulationsen
dc.subjectlaser shock peening (LPS)en
dc.titleStudium vlivu adherentů na pevnost lepeného spoje pro konstrukci elektromobilůcs
dc.title.alternativeStudy of the influence of adherends on the strength of the bonded joints for the construction of electric carsen
dc.typeDisertační prácecs
dc.contributor.refereeNový, František
dc.contributor.refereeFusek, Martin
dc.contributor.refereeRusnáková, Soňa
dc.date.accepted2024-06-28
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologickács
dc.description.department632 - Katedra materiálů a technologií pro automobilycs
dc.thesis.degree-programMateriálové vědy a inženýrstvícs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2736
dc.identifier.thesisSUC0037_FMT_P3924_2024
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam