dc.contributor.advisor | Vaněk, Michal | |
dc.contributor.author | Kubica, Tomáš | |
dc.date.accessioned | 2024-10-08T08:35:30Z | |
dc.date.available | 2024-10-08T08:35:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/154961 | |
dc.description.abstract | Záměrem EK je ekonomická udržitelnost projektů. Česká republika nesleduje celkovou výši ztráty jednotlivých druhů dopravy, neznáme proto ani její poměrnou část u každého projektu, nemůžeme tedy relevantně hodnotit ekonomickou udržitelnost projektů. Rovněž dnes neznáme celkovou výši dotací do jednotlivých druhů dopravy. Nevíme, jaký druh dopravy je finančně efektivnější.
Cílem práce je ekonomická komparace průměrných ročních výdajů dopravních cest silniční a železniční dopravy, přepočtená na přepravní výkony. Dále posuzuje rentabilitu (ROI) vzorových projektů PPPD4 a VRT Praha – Brno, doplňuje nepublikované údaje PPPD4 (IRR, FV, výše ročních splátek). Roční výši splátek a rovněž diskontní sazbu stanovuje iterací mezi základní CF a NPV. Disertační práce také analyzuje hospodářskou situaci a v synergii s ní navrhuje možnosti rozvoje dopravních cest v ČR a EU.
Silniční osobní doprava je 11 krát finančně výhodnější, než železniční osobní doprava a současně silniční nákladní doprava je 3krát finančně výhodnější, než železniční nákladní doprava. Projekty PPPD4, ani VRT Praha-Brno nejsou rentabilní a nedosáhnou návratnosti investic. Provedené výpočty odhalily hodnotu diskontní sazby PPPD4 5,35 % a roční výši splátek, které Česká republika zaplatí za PPPD4. Pokud by PPPD4 byl nedotovaný komerční projekt, musely by být ceny mýtného 2,5 krát dražší, než ceny mýtného ve Španělsku, aby se příjmy vyrovnaly výdajům.
Trend 50letého vývoje růstu HDP ukazuje, že ekonomiky 6 států EU v této dekádě vykážou záporný růst HDP a dalších 7 států poroste tempem nižším, než 1 %. Většina států EU dosáhne každou dekádu nižšího tempa růstu, než tu předchozí. | cs |
dc.description.abstract | The EC's intention is economic sustainability of projects. The Czech Republic does not follow the total amount of loss of individual types of transport, so we do not know a propor-tion of each project, so we cannot achieve relevance in the economic sustainability of pro-jects. Today, we do not know the total amount of subsidies to individual types of transport. We do not know what kind of transport is more financially effective.
The aim of the dissertation is the economic comparison of the average annual road and rail transport expenditure, converted to transport performances. It also assesses profitability (ROI) Sample projects PPPD4 and VRT Prague - Brno, complements unpublished PPPD4 data (IRR, FV, annual instalments). The annual instalment and discount rate was determined by the iteration between basic CF and NPV. The dissertation also analysis the economic situ-ation and in synergy proposes the possibilities of development of transport routes in the Czech Republic and the EU.
Road passenger transport is 11 times more financially advantageous than rail passenger transport and at the same time road freight transport is 3 times more financially advantageous than rail freight
Transport. Projects PPPD4, nor VRT Praha-Brno are not profitable and do not achieve the return on investment. The calculations performed revealed the value of the PPPD4 dis-count rate 5.35 % and the annual instalments that the Czech Republic pays for PPPD4. If the PPPD4 was an commercial project, toll prices would have to be 2.5 times more expensive than toll prices in Spain in order to compensate for the expenses.
The trend of 50 -year GDP growth shows that 6 EU country's economies in this dec-ade will show negative GDP growth and 7 other countries will grow at a rate of less than 1 %. Most EU countries achieve a lower growth rate every decade than the previous one. | en |
dc.format.extent | 8119663 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Efektivita, dopravní infrastruktura, silniční doprava, železniční doprava, IRR, ROI, iterace, PPP D4, VRT, státní rozpočet, tempo růstu HDP, státy EU. | cs |
dc.subject | Efficiency, transport infrastructure, road transport, rail transport, IRR, ROI, iteration, PPP D4, VRT, state budget, GDP growth rate, EU states. | en |
dc.title | Ekonomická komparace dopravních cest a možnosti jejich dalšího rozvoje v podmínkách ČR a EU | cs |
dc.title.alternative | Economic comparison of transport routes and possibilities of their further development in the Czech Republic and the EU | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Štefko, Róbert | |
dc.contributor.referee | Kráľ, Pavol | |
dc.contributor.referee | Slíva, Aleš | |
dc.date.accepted | 2024-06-28 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Hornicko-geologická fakulta | cs |
dc.description.department | 545 - Katedra ekonomiky a systémů řízení | cs |
dc.thesis.degree-program | Řízení systémů v oblasti nerostných surovin | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2735 | |
dc.identifier.thesis | KUB951_HGF_P3970_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |