dc.contributor.advisor | Novák, Tomáš | |
dc.contributor.author | Dolejší, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2025-01-21T12:45:55Z | |
dc.date.available | 2025-01-21T12:45:55Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/155616 | |
dc.description.abstract | Disertační práce je zaměřena na hodnocení světelně technických parametrů v dopravním prostoru před vozidlem ovlivňující včasné rozpoznání překážek řidičem. Hlavním cílem je vytvoření metodiky pro analýzu viditelnosti překážek v nočním dopravním prostoru. Návrh metodiky bude použit jako podklad pro aktualizaci metodiky provádění bezpečnostní inspekce pozemních komunikací publikované v roce 2013. Jedná se o rozšíření stávající metodiky o způsoby hodnocení viditelnosti v dopravním prostoru v noci, za soumraku a svítání.
Návrh metodiky byl proveden na základě výsledků měření světelných parametrů modelových situací v dopravním prostoru vytvořených v prostorech dopravního polygonu v Ostravě. Na dopravním polygonu bylo hodnoceno rozložení světelných parametrů v prostoru vozovky a přilehlých nástupních pásů osvětlených čelními světlomety vozidla v tlumeném/potkávacím režimu, čelními světlomety vozidla v dálkovém režimu a kombinací čelních světlometů vozidla v tlumeném režimu svítidel veřejného osvětlení. Hodnocení bylo provedeno s čelními světlomety vozidla osazenými halogenovými, xenonovými a LED světelnými zdroji.
Na základě získaných fotometrických dat čelních světlometů vozidla díky dlouhodobé spolupráci VŠB-TUO s firmou Hella Autotechnik Nova s.r.o. byly dále zpracovány modelové situace se zaměřením na rizikové oblasti vyskytující se v prostoru před vozidlem. Na rozdíl od modelových situací vytvořených na dopravním polygonu bylo modelování ve výpočetním softwaru zaměřeno lokalizaci rizikových míst v prostoru před vozidlem z pohledu výběru konfigurace svítidel dle jednotlivých tříd osvětlení. Následně bylo pro situaci s nejnižší třídou osvětlení vyhotoveno hodnocení změny vertikální osvětlení v dopravním prostoru se zohledněním pohybu vozidla.
Na závěr bylo provedeno posouzení vlivu modernizace a autonomní regulace osvětlení na nehodovost. Hodnocení bylo provedeno na základě získaných informacích o provedených modernizací soustav veřejného osvětlení, informacích o dopravních nehodách z webové aplikace AVISON a údajů z celostátního sčítání dopravy. Vliv na nehodovost byl posouzen porovnáním počtu dopravních nehod a počtu projetých vozidel na jednu dopravní nehodu za stejný časový úsek před a po uvedení nové soustavy do provozu. | cs |
dc.description.abstract | The dissertation focuses on the evaluation of light technical parameters in the traffic space in front of the vehicle affecting the early recognition of obstacles by the driver. The main objective is to develop a methodology for the analysis of the visibility of obstacles in the night traffic area. The draft methodology will be used as a basis for updating the methodology for road safety inspection published in 2013. It is an extension of the existing methodology to include methods for assessing visibility in the traffic area at night, dusk and dawn.
The design of the methodology was based on the results of measurements of light parameters of model situations in traffic space created in the premises of the traffic polygon in Ostrava. In the traffic polygon, the distribution of light parameters in the roadway and adjacent boarding lanes illuminated by vehicle headlights in dimmed mode, vehicle headlights in driving mode and a combination of vehicle headlights in dimmed mode of public lighting fixtures was evaluated. The evaluation was carried out with vehicle headlamps equipped with halogen, xenon and LED light sources.
On the basis of the photometric data obtained from the headlights of the vehicle, thanks to the long-term cooperation of the VŠB-TUO with Hella Autotechnik Nova s.r.o., model situations were further developed with a focus on the risk areas occurring in the area in front of the vehicle. In contrast to the model situations created on the traffic polygon, the modelling in the computer software focused on locating the risk areas in the area in front of the vehicle in terms of the selection of the configuration of luminaires according to the individual lighting classes. Subsequently, for the situation with the lowest illumination class, an assessment of the change in vertical illumination in the traffic space was made, taking into account the movement of the vehicle.
Finally, an assessment of the impact of retrofitting and autonomous lighting control on accident rates was carried out. The assessment was carried out based on the information obtained on the upgrades carried out on the public lighting systems, information on traffic accidents from the AVISON web application and data from the national traffic census. The impact on accident rates was assessed by comparing the number of accidents and the number of vehicles passed per accident for the same time period before and after the new system was put into operation. | en |
dc.format.extent | 7688065 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Bezpečnost v dopravě | cs |
dc.subject | viditelnost | cs |
dc.subject | veřejné osvětlení | cs |
dc.subject | čelní světlomety vozidla | cs |
dc.subject | vertikální osvětlenost | cs |
dc.subject | jas | cs |
dc.subject | nehodovost | cs |
dc.subject | Road safety | en |
dc.subject | visibility | en |
dc.subject | public lighting | en |
dc.subject | vehicle headlamps | en |
dc.subject | vertical illumnance | en |
dc.subject | luminance | en |
dc.subject | accident rate | en |
dc.title | Zvyšování bezpečnosti provozu na komunikacích optimalizací podmínek vidění | cs |
dc.title.alternative | Increasing traffic safety on roads by optimizing vision conditions | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Kocourek, Josef | |
dc.contributor.referee | Gašparovský, Dionýz | |
dc.contributor.referee | Vik, Michal | |
dc.date.accepted | 2024-12-03 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatiky | cs |
dc.description.department | 410 - Katedra elektroenergetiky | cs |
dc.thesis.degree-program | Elektrotechnika | cs |
dc.thesis.degree-branch | Elektroenergetika | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2724 | |
dc.identifier.thesis | DOL0153_FEI_P2649_3907V001_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |