Show simple item record

dc.contributor.advisorLosertová, Monika
dc.contributor.authorŠkoda, Jan
dc.date.accessioned2025-01-21T12:45:59Z
dc.date.available2025-01-21T12:45:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/155628
dc.description.abstractTato práce byla zaměřena na studium únavového chování hliníkové slitiny A3003 v různých stavech zpevnění. První série vzorků slitiny byla ve stavu H12, která je běžně používána výrobci v automobilovém průmyslu pro výrobu trubek klimatizačních jednotek. Druhá série vzorků byla připravena kováním válcované mikrostruktury, čímž byla obdržena silně deformovaná pásová mikrostruktura. Pro srovnání mikrostruktur bylo u obou typů vzorků provedeno studium mikrostruktury jak pomocí optického mikroskopu, tak pomocí skenovací elektronové mikroskopie. Vzorky poté byly podrobeny měření mikrotvrdosti, zkoušce pevnosti v tahu a únavovému testování. Následně byl proveden fraktografický rozbor lomových ploch po obou typech zatěžování. Pro zjištění vývoje dislokačních struktur vlivem únavového zatěžování pak byly vybrané vzorky slitiny ve stavu H12 podrobeny sledování pomocí transmisní elektronové mikroskopie.cs
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to evaluate fatigue behaviour of aluminium alloy A3003 in different hardening states. The first series of samples was in the H12 temper designation, which is commonly used in the automotive industry for the production components in air conditioning units. The second series of samples was prepared by forging the rolled microstructure, thereby obtaining a strip-like microstructure with high deformation. In order to compare the microstructures, both types of samples were studied using an optical microscope and scanning electron microscopy. The samples were then subjected to microhardness measurements, tensile strength testing and fatigue testing. Finally, a fractographic analysis of fracture surfaces for both types of loading was done. In order to determine the development of dislocation structures due to fatigue loading, selected samples of the H12 temper were subjected to observation using transmission electron microscopy.en
dc.format.extent14821784 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectAl-Mncs
dc.subjectA3003cs
dc.subjectúnava hliníkových slitincs
dc.subjectdislokační strukturycs
dc.subjectAl-Mnen
dc.subjectA3003en
dc.subjectfatigue of aluminium alloysen
dc.subjectdislocation structuresen
dc.titleMechanické a strukturní vlastnosti tvařitelné slitiny Al-Mn pro automobilový průmyslcs
dc.title.alternativeechanical and structural properties of a malleable Al-Mn alloy for the automotive industryen
dc.typeDisertační prácecs
dc.contributor.refereeKubásek, Jiří
dc.contributor.refereeJonšta, Petr
dc.contributor.refereeVojtěch, Dalibor
dc.date.accepted2024-11-26
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologickács
dc.description.department653 - Katedra materiálového inženýrství a recyklacecs
dc.thesis.degree-programMateriálové vědy a inženýrstvícs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2736
dc.identifier.thesisSKO0077_FMT_P3924_2024
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record