dc.contributor.advisor | Losertová, Monika | |
dc.contributor.author | Škoda, Jan | |
dc.date.accessioned | 2025-01-21T12:45:59Z | |
dc.date.available | 2025-01-21T12:45:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/155628 | |
dc.description.abstract | Tato práce byla zaměřena na studium únavového chování hliníkové slitiny A3003 v různých stavech zpevnění. První série vzorků slitiny byla ve stavu H12, která je běžně používána výrobci v automobilovém průmyslu pro výrobu trubek klimatizačních jednotek. Druhá série vzorků byla připravena kováním válcované mikrostruktury, čímž byla obdržena silně deformovaná pásová mikrostruktura.
Pro srovnání mikrostruktur bylo u obou typů vzorků provedeno studium mikrostruktury jak pomocí optického mikroskopu, tak pomocí skenovací elektronové mikroskopie.
Vzorky poté byly podrobeny měření mikrotvrdosti, zkoušce pevnosti v tahu a únavovému testování. Následně byl proveden fraktografický rozbor lomových ploch po obou typech zatěžování. Pro zjištění vývoje dislokačních struktur vlivem únavového zatěžování pak byly vybrané vzorky slitiny ve stavu H12 podrobeny sledování pomocí transmisní elektronové mikroskopie. | cs |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to evaluate fatigue behaviour of aluminium alloy A3003 in different hardening states. The first series of samples was in the H12 temper designation, which is commonly used in the automotive industry for the production components in air conditioning units. The second series of samples was prepared by forging the rolled microstructure, thereby obtaining a strip-like microstructure with high deformation.
In order to compare the microstructures, both types of samples were studied using an optical microscope and scanning electron microscopy.
The samples were then subjected to microhardness measurements, tensile strength testing and fatigue testing. Finally, a fractographic analysis of fracture surfaces for both types of loading was done. In order to determine the development of dislocation structures due to fatigue loading, selected samples of the H12 temper were subjected to observation using transmission electron microscopy. | en |
dc.format.extent | 14821784 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Al-Mn | cs |
dc.subject | A3003 | cs |
dc.subject | únava hliníkových slitin | cs |
dc.subject | dislokační struktury | cs |
dc.subject | Al-Mn | en |
dc.subject | A3003 | en |
dc.subject | fatigue of aluminium alloys | en |
dc.subject | dislocation structures | en |
dc.title | Mechanické a strukturní vlastnosti tvařitelné slitiny Al-Mn pro automobilový průmysl | cs |
dc.title.alternative | echanical and structural properties of a malleable Al-Mn alloy for the automotive industry | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Kubásek, Jiří | |
dc.contributor.referee | Jonšta, Petr | |
dc.contributor.referee | Vojtěch, Dalibor | |
dc.date.accepted | 2024-11-26 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologická | cs |
dc.description.department | 653 - Katedra materiálového inženýrství a recyklace | cs |
dc.thesis.degree-program | Materiálové vědy a inženýrství | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | |
dc.identifier.thesis | SKO0077_FMT_P3924_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |