dc.contributor.advisor | Skotnicová, Kateřina | |
dc.contributor.author | Sehnoutka, Petr | |
dc.date.accessioned | 2025-01-21T12:46:01Z | |
dc.date.available | 2025-01-21T12:46:01Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/155635 | |
dc.description.abstract | Práce představuje vztah materiálů a automobilového designu s hlavním zaměřením na biokompozity kombinující polymerní matrici s přírodními vlákny. Materiály jsou podstatou designu výrobků, zatímco design určuje tvar a způsob použití. Rešerše představuje interdisciplinární pohled na vztah současného automobilového designu k udržitelnosti a ekologii. Polymerní kompozity jsou v popředí současných trendů pro svůj vynikající poměr pevnosti a hustoty, ale při jejich výrobě se využívají primárně neobnovitelné zdroje. Aplikace přírodních složek v moderních kompozitních materiálech je v souladu s trendy udržitelnosti. Výzkum se zaměřuje na kompozity ze lněné tkaniny s polymerní matricí a jejich aplikaci v automobilovém designu. Pomocí souboru zkoušek jsou posouzeny mechanické vlastnosti lněných kompozitů v přímém srovnání se syntetickými kompozity. Provedeny jsou zkoušky pevnosti v tahu, ohybu, rázová houževnatost a pohltivost kmitání. Vliv vlhkosti na pevnost kompozitu je posouzena tahovou zkouškou. Charakter výsledného porušení je prezentován na řadě mikroskopických snímků, které detailně zobrazí skladbu kompozitu a pomohou pochopit princip porušení. Pro aplikaci kompozitu v designu výrobků je zásadní popsat schopnost materiálu být přetvořen do požadovaného tvaru. Pro tento účel je navržena zkouška tvářitelnosti a popsány zkušenosti s výrobou prototypového výrobku. Pro zkoumaný kompozit je v závěru navržen výrobek pro jeho aplikaci v automobilovém designu a stanoven výrobní postup. | cs |
dc.description.abstract | This thesis presents the relationship between materials and automotive design, with a main focus on biocomposites combining polymer matrix with natural fibres. The materials are the substance of the product design, while the design determines the shape and method of use. The review will present an interdisciplinary perspective on the relationship of contemporary automotive design to sustainability and ecology. Polymer composites are at the forefront of current trends for their excellent strength to density ratio, but their production primarily uses non-renewable resources. The application of natural ingredients in modern composite materials is in line with sustainability trends. The research focuses on polymer matrix flax composites and their application in automotive design. Using a set of tests, the mechanical properties of flax composites are assessed in direct comparison with synthetic composites. Tensile strength, flexural strength, impact strength and vibration absorption tests are performed. The effect of moisture on the strength of the composite is assessed by tensile testing. The nature of the resulting failure is presented in a series of microscopic images that show the composition of the composite in detail and help to understand the principle of failure. For the application of the composite in product design, it is essential to describe the ability of the material to be reshaped into the desired shape. For this purpose, a formability test is proposed and the experience of producing a prototype product is described. Finally, for the composite under investigation, a product is designed for its application in automotive design and a manufacturing procedure is established. | en |
dc.format.extent | 18910549 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | kompozity | cs |
dc.subject | biokompozity | cs |
dc.subject | kompozit z přírodního vlákna | cs |
dc.subject | len | cs |
dc.subject | automobilový design | cs |
dc.subject | design | cs |
dc.subject | průmyslový design | cs |
dc.subject | composite | en |
dc.subject | biocomposite | en |
dc.subject | automotive design | en |
dc.subject | industrial design | en |
dc.subject | natural fibre composite | en |
dc.subject | flax | en |
dc.title | Materiály pro automobilový design | cs |
dc.title.alternative | Transport design materials | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.contributor.referee | Šofer, Michal | |
dc.contributor.referee | Javořík, Jakub | |
dc.contributor.referee | Kubliha, Marian | |
dc.date.accepted | 2024-12-11 | |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta materiálově-technologická | cs |
dc.description.department | 632 - Katedra materiálů a technologií pro automobily | cs |
dc.thesis.degree-program | Materiálové vědy a inženýrství | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | |
dc.identifier.thesis | SEH0029_FMT_P3924_2024 | |
dc.rights.access | openAccess | |