Show simple item record

dc.contributor.advisorNěmček, Miloš
dc.contributor.authorKlapetek, Lukáš
dc.date.accessioned2025-01-21T12:46:07Z
dc.date.available2025-01-21T12:46:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/155645
dc.description.abstractPředkládaná Disertační práce se zabývá optimalizací patní oblasti čelního ozubení za účelem zvýšení únosností ozubení vůči ohybovému napětí. Téma práce vychází z požadavku Škoda Auto a.s. Cílem této práce je zodpovědět některé otázky, které vyvstaly z každodenních konstrukčních úloh v rámci oddělení vývoje převodovek Škoda Auto. V úvodní kapitole se práce zabývá dosavadními poznatky v rámci nestandardních optimalizačních úloh, které mají za cíl zvýšení ohybové únosnosti ozubení. Byly zjištěny tři hlavní směry možného výzkumu, přičemž pro tuto práci je vybrán výzkum nestandardních tvarů patních přechodových křivek čelního ozubení s evolventním ozubením. Pro celou práci je zásadní zjistit nejen možné tvary křivek ale i jejich přínos z hlediska ohybového namáhání a zároveň vyrobitelnost ozubení s těmito křivkami pomocí efektivního způsobu odvalovacím způsobem. Tím je zajištěn možný přínos pro sériovou výrobu, která je u výrobce automobilů stěžejní. Správnost metody pro definici nástroje je zkontrolována jak teoreticky, tak prakticky na vyrobeném vzorku. Práce obsahuje kromě FEM výpočtů také analytické a numerické výpočty. To zahrnuje matematické vyjádření nestandardní patní křivky, která je k evolventnímu profilu zubu tečně připojena nebo vytvoření matematických rovnic pro definici tvaru nástroje pro danou patní křivku. V návaznosti na tyto úkony je vyvinut program pro definici tvaru nástroje. Jednotlivé nestandardní křivky jsou pevnostně srovnány jak mezi sebou ve variantách s různými počty zubů a různými úhly profilu, tak se standardními přechodovými křivkami a jsou zhodnoceny možné benefity těchto optimalizovaných variant.cs
dc.description.abstractThe present dissertation deals with root fillet of spur gears to increase the loading capacity of gears against bending stress. The topic of the work is based on the request of Škoda Auto a.s. The target of this thesis is to answer some questions that arose from everyday design tasks within the Škoda Auto gearbox development department. In the introductory chapter, the thesis deals with the findings so far in the framework of non-standard optimization tasks, which aim to increase the load-bearing capacity of gearing. Three main directions of possible research were identified, while the research of non-standard shapes of the transition curves of front gearing with involute gearing was chosen. For the entire work, it is essential to find out not only the possible shapes of the curves and their contribution in terms of bending stress, but also their manufacturability using an effective method by hobing. This ensures a possible benefit for series production, which is crucial for the car manufacturer. The correctness of the tool definition method is checked both theoretically and practically on a manufactured sample. In addition to FEM calculations, the thesis also contains analytical and numerical calculations. This is for example, the mathematical expression of a non-standard curve that is tangentially connected to the tooth profile, or the creation of mathematical equations to define the shape of the tool for a given heel curve. As a follow-up to these actions, a program was created to define the shape of the tool. Individual non-standard curves were compared in terms of strength, both in variants with different numbers of teeth and different profile angles, and with standard transition curves, and the possible benefits of these optimized variants were evaluated.en
dc.format.extent4755144 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectPřechodová křivkacs
dc.subjectohybové napětícs
dc.subjectlom zubucs
dc.subjectozubenícs
dc.subjectoptimalizacecs
dc.subjectRoot filleten
dc.subjectbending stressen
dc.subjecttooth breakageen
dc.subjectgears optimalizationen
dc.titleZvýšení únosnosti ozubení nad rámec standardně používaných řešení v rámci celého spektra zatížení zubůcs
dc.title.alternativeIncreasing the Loading Capacity of Gears Beyond the Standard Solutions Used in the Entire Spectrum of Tooth Loadsen
dc.typeDisertační prácecs
dc.contributor.refereeMaršálek, Pavel
dc.contributor.refereeMüller, Miloš
dc.contributor.refereeAchtenová, Gabriela
dc.date.accepted2024-10-30
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojnícs
dc.description.department347 - Katedra částí a mechanismů strojůcs
dc.thesis.degree-programStrojní inženýrstvícs
dc.thesis.degree-branchStavba výrobních strojů a zařízenícs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2723
dc.identifier.thesisKLA0081_FS_P2346_2302V019_2024
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record