dc.contributor.advisor | Fulneček, Jan | |
dc.contributor.author | Karabina, Filip | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:50:08Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:50:08Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157013 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se v první části zaměřuje na specifika elektrické sítě v letadle jako celku, kde popisuje technologické rozdíly elektrického obvodu jednotlivých typů letadel počínaje generátory a bateriemi až po ochrany a spínače.
Druhá část se zabývá analýzou výhod a nevýhod částečné i úplné elektrifikace letectví, včetně perspektiv jejího budoucího rozvoje. Současně popisuje hlavní překážky, které brání komerčnímu provozu elektrických letounů. Dále porovnává různé alternativní zdroje energie – vodík, solární energii, zemní plyn a udržitelná paliva – s cílem určit jejich potenciál pro moderní letectví. | cs |
dc.description.abstract | The first point of this bachelor thesis focuses on the specifics of the electrical network in the aircraft, describing the technological differences in the electrical circuitry of each type of aircraft, from generators and batteries to protections and switches.
The second part analyses the advantages and disadvantages of partial and complete electrification of aviation, including the prospects for its future development. At the same time, it describes the main obstacles to the commercial operation of electric aircraft. It also compares alternative energy sources - hydrogen, solar energy, natural gas, and sustainable fuels - to determine their potential for modern aviation. | en |
dc.format.extent | 3271411 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Paschenův zákon | cs |
dc.subject | elektrický obvod letadla | cs |
dc.subject | elektrická letadla | cs |
dc.subject | udržitelné letectví | cs |
dc.subject | Paschen's law | en |
dc.subject | aircraft electrical circuit | en |
dc.subject | electric aircraft | en |
dc.subject | sustainable aviation | en |
dc.title | Elektrické sítě v letecké technice | cs |
dc.title.alternative | Aircraft Electrical Systems | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Moldřík, Petr | |
dc.date.accepted | 2025-06-02 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatiky | cs |
dc.description.department | 410 - Katedra elektroenergetiky | cs |
dc.thesis.degree-program | Elektroenergetika | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2724 | |
dc.identifier.thesis | KAR0271_FEI_B0713A060005_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |