dc.contributor.advisor | Kořínek, Michal | |
dc.contributor.author | Vyoral, Lukáš | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:51:51Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:51:51Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157450 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá návrhem různých tvarů podélníků pro přívěs TVK10M
a jejich pevnostní analýzou. Cílem je ověřit stávající řešení a navrhnout alternativy s ohledem
na hmotnost a pevnost. Výpočty byly provedeny metodou konečných prvků v prostředí
Simcenter 3D. Představeno je pět návrhů s různou geometrií a tloušťkou stěn, u nichž byla
sledována změna napětí a průhybu. Výsledky ukazují, že lze výrazně snížit hmotnost bez
zhoršení mechanických vlastností. Nejlepších výsledků dosahuje varianta „harmonika“ se
snížením hmotnosti o 44,26 % oproti původnímu řešení. | cs |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with the design of different shapes of longitudinal members
for the TVK10M trailer and their strength analysis. The aim is to verify the existing
solutions and propose alternatives with regard to weight and strength. The calculations
have been carried out using the finite element method in Simcenter 3D. Five designs with
different geometries and wall thicknesses are presented, for which the stress and deflection
variation was monitored. The results show that a significant weight reduction can be
achieved without compromising the mechanical properties. The best results are achieved
by the "accordion"variant with a weight reduction of 44,26 % compared to the original
design. | en |
dc.format.extent | 14792170 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Přívěs, Podélník, MKP, Konstrukční návrhy, Pevnostní výpočty, Tvarová optimalizace, Hmotnostní optimalizace | cs |
dc.subject | Trailer, Longitudinal, FEM, Structural design, Strength calculations, Shape optimization, Mass optimization | en |
dc.title | Návrh tvarově optimalizovaného podélníku pro lehký tandemový jednonápravový přívěs | cs |
dc.title.alternative | Design of a Shape-Optimised Longitudinal Beam for a Light Tandem Single-Axle Trailer | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Mánek, Martin | |
dc.date.accepted | 2025-06-04 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 330 - Katedra aplikované mechaniky | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojírenství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Aplikovaná mechanika | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | VYO0012_FS_B0715A270011_S01_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |