dc.contributor.advisor | Ferfecki, Petr | |
dc.contributor.author | Barnovský, Michal | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:51:59Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:51:59Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157497 | |
dc.description.abstract | Závěrečná práce se zabývá tvarovou optimalizací rotoru setrvačníku, který je součástí
setrvačníkového energetického úložiště. Úvodní část je věnována rešerši problematiky akumulace
energie pomocí setrvačníků. Následuje pevnostní analýza rotoru. Poté je provedena tvarová
optimalizace s cílem zvýšit jeho hmotový moment setrvačnosti. Do optimalizovaného tvaru
rotoru byly navrženy kapsy pro vložky z pseudoslitiny wolframu a uranu, čímž se podařilo dále
navýšit hmotový moment setrvačnosti a tím i množství akumulované energie. V závěru práce je
vyhodnocena dynamická odezva naměřená na vyrobeném prototypu setrvačníkového úložiště.
Získané výsledky jsou zhodnoceny a je formulován závěr. | cs |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the shape optimization of a flywheel rotor, which forms part of
a flywheel energy storage system. The introductory section provides a literature review on
energy storage using flywheels. This is followed by a structural analysis of the rotor. The rotor’s
shape is then optimized with the aim of increasing its mass moment of inertia. Cavities were
incorporated into the optimized geometry to accommodate inserts made from a tungsten-
uranium pseudo-alloy, further enhancing the mass moment of inertia and the amount of stored
energy. In the final part of the thesis, the dynamic response measured on a manufactured
prototype of the flywheel energy storage system is evaluated. The obtained results are analysed,
and the conclusions are presented. | en |
dc.format.extent | 9191935 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | setrvačník | cs |
dc.subject | rotor | cs |
dc.subject | optimalizace | cs |
dc.subject | pevnostní výpočet | cs |
dc.subject | kritické otáčky | cs |
dc.subject | flywheel | en |
dc.subject | rotor | en |
dc.subject | optimization | en |
dc.subject | structural analysis | en |
dc.subject | critical speed | en |
dc.title | Tvarová optimalizace rotoru setrvačníku | cs |
dc.title.alternative | The optimization of the flywheel rotor shape | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Marek, Martin | |
dc.date.accepted | 2025-06-02 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 330 - Katedra aplikované mechaniky | cs |
dc.thesis.degree-program | Aplikovaná mechanika | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | BAR0667_FS_N0715A270033_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |