dc.contributor.advisor | Hrabec, Ladislav | |
dc.contributor.author | Dostál, Martin | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:52:03Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:52:03Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157517 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá návrhem nové hřídele a jejího uložení pro asynchronní elektromotor o výkonu 1,5 kW. Impulsem pro zpracování této práce byly opakující se poruchy ložisek, jejichž příčiny byly identifikovány prostřednictvím vibrodiagnostické analýzy. Na základě této analýzy byla navržena nová konstrukce hřídele s cílem zvýšit provozní spolehlivost stroje. Návrh zahrnuje výběr vhodného materiálu, geometrických parametrů a konstrukčních prvků. Pevnostní ověření bylo provedeno metodou konečných prvků jak ve statické, tak dynamické oblasti. Pro navrhovaná ložiska byly provedeny výpočty statické i dynamické únosnosti dle platných norem. Součástí práce je i výkresová dokumentace hřídele a sestavy rotoru. | cs |
dc.description.abstract | This bachelor thesis focuses on the optimization of the shaft and its bearing arrangement for a 1,5 kW induction motor. The motivation behind this work was the occurrence of repeated bearing failures, which were identified through vibration diagnostics. Based on the analysis, a new shaft design was proposed to improve the machine’s operational reliability. The design process included the selection of appropriate material, dimensional design, and construction features. Strength verification was carried out using the finite element method for both static and dynamic conditions. Furthermore, the suitability of the proposed bearings was confirmed through calculations of static and dynamic load ratings according to relevant standards. The thesis also includes technical drawings of the shaft and rotor assembly. | en |
dc.format.extent | 2622909 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | motor | cs |
dc.subject | hřídel | cs |
dc.subject | ložiska | cs |
dc.subject | optimalizace | cs |
dc.subject | motor | en |
dc.subject | shaft | en |
dc.subject | bearings | en |
dc.subject | optimization | en |
dc.title | Optimalizace hřídele elektrického točivého stroje | cs |
dc.title.alternative | Optimization of the Electric Rotary Machine Shaft | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Učeň, Oldřich | |
dc.date.accepted | 2025-06-06 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 340 - Katedra konstruování | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojírenství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Konstrukce strojů | cs |
dc.description.result | dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | DOS0207_FS_B0715A270011_S04_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |