Show simple item record

dc.contributor.advisorŠeděnka, David
dc.contributor.authorVlčková, Lucie
dc.date.accessioned2025-06-23T11:52:07Z
dc.date.available2025-06-23T11:52:07Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/157540
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá problematikou vlivu současných motorových paliv s obsahem biosložek na materiály používané v palivových systémech historických vozidel. V teoretické části jsou vymezeny definice historických vozidel a objasněn význam jejich zachování, popsána funkce spalovacích motorů a uveden vývoj motorových paliv až po současnost. Dále jsou uvedeny požadované parametry pro automobilový benzin i motorovou naftu včetně maximálního povoleného obsahu biosložek. Následně jsou zmíněny negativní vlastnosti těchto látek, zejména snížená oxidační stabilita, kratší doba jejich možné skladovatelnosti a potenciální degradační účinky na materiály. Na základě těchto poznatků byl navržen a realizován experiment simulující dlouhodobý kontakt různých typů motorových paliv s materiály běžně používanými v palivových systémech historických vozidel. Testování probíhalo po dobu osmi týdnů a pro vyhodnocení kovových vzorků byla použita kolorimetrická metoda. Výsledky částečně potvrdily, že paliva s vyšším obsahem biosložek vykazují výraznější degradační účinky, zejména na měděné a mosazné vzorky, naopak vliv použitých aditiv nevykázal zcela jednoznačný výsledek. Závěrem práce je konstatování, že současná motorová paliva s obsahem biosložek vykazují degradaci i při kratší době, než je jejich udávaná doporučená maximální skladovací doba.cs
dc.description.abstractThis thesis addresses the issue of the impact of modern motor fuels containing bio-components on materials used in the fuel systems of historic vehicles. The theoretical part defines historic vehicles and explains the significance of their preservation. It also describes the function of internal combustion engines and outlines the development of motor fuels up to the present day. Furthermore, it specifies the required parameters for automotive gasoline and diesel fuel, including the maximum permissible content of bio-components. Subsequently, it discusses the negative properties of these substances, particularly their reduced oxidative stability, shorter potential storage life, and possible degradative effects on materials. Based on these findings, an experiment was designed and carried out to simulate long-term contact of various types of motor fuels with materials commonly used in the fuel systems of historic vehicles. The testing was conducted over a period of eight weeks, and a colorimetric method was used to evaluate the metallic samples. The results partially confirmed that fuels with a higher content of bio-components exhibit more pronounced degradative effects, particularly on copper and brass samples. In contrast, the influence of the applied additives did not yield entirely conclusive results. The conclusion of the thesis states that current motor fuels containing bio-components show signs of degradation even within a shorter period than their stated maximum recommended storage time.en
dc.format.extent4569417 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjecthistorická vozidlacs
dc.subjectautomobilový benzincs
dc.subjectmotorová naftacs
dc.subjectbiosložkycs
dc.subjectkolorimetriecs
dc.subjecthistoric vehiclesen
dc.subjectautomotive gasolineen
dc.subjectdiesel fuelen
dc.subjectbio-componentsen
dc.subjectcolorimetryen
dc.titleVliv motorových paliv na součásti historických vozidelcs
dc.title.alternativeThe Effect of Motor Fuels on Components of Historic Vehiclesen
dc.typeDiplomová prácecs
dc.contributor.refereeNavrátil, Tomáš
dc.date.accepted2025-06-02
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-levelMagisterský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojnícs
dc.description.department340 - Katedra konstruovánícs
dc.thesis.degree-programKonstrukční inženýrstvícs
dc.thesis.degree-branchTechnická diagnostika, opravy a udržovánícs
dc.description.resultvýborněcs
dc.identifier.senderS2723
dc.identifier.thesisVLC0107_FS_N0715A270037_S03_2025
dc.rights.accessopenAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record