dc.contributor.advisor | Šeděnka, David | |
dc.contributor.author | Vlčková, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:52:07Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:52:07Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157540 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá problematikou vlivu současných motorových paliv s obsahem biosložek na materiály používané v palivových systémech historických vozidel. V teoretické části jsou vymezeny definice historických vozidel a objasněn význam jejich zachování, popsána funkce spalovacích motorů a uveden vývoj motorových paliv až po současnost. Dále jsou uvedeny požadované parametry pro automobilový benzin i motorovou naftu včetně maximálního povoleného obsahu biosložek. Následně jsou zmíněny negativní vlastnosti těchto látek, zejména snížená oxidační stabilita, kratší doba jejich možné skladovatelnosti a potenciální degradační účinky na materiály.
Na základě těchto poznatků byl navržen a realizován experiment simulující dlouhodobý kontakt různých typů motorových paliv s materiály běžně používanými v palivových systémech historických vozidel. Testování probíhalo po dobu osmi týdnů a pro vyhodnocení kovových vzorků byla použita kolorimetrická metoda. Výsledky částečně potvrdily, že paliva s vyšším obsahem biosložek vykazují výraznější degradační účinky, zejména na měděné a mosazné vzorky, naopak vliv použitých aditiv nevykázal zcela jednoznačný výsledek. Závěrem práce je konstatování, že současná motorová paliva s obsahem biosložek vykazují degradaci i při kratší době, než je jejich udávaná doporučená maximální skladovací doba. | cs |
dc.description.abstract | This thesis addresses the issue of the impact of modern motor fuels containing bio-components on materials used in the fuel systems of historic vehicles.
The theoretical part defines historic vehicles and explains the significance of their preservation. It also describes the function of internal combustion engines and outlines the development of motor fuels up to the present day. Furthermore, it specifies the required parameters for automotive gasoline and diesel fuel, including the maximum permissible content of bio-components. Subsequently, it discusses the negative properties of these substances, particularly their reduced oxidative stability, shorter potential storage life, and possible degradative effects on materials.
Based on these findings, an experiment was designed and carried out to simulate long-term contact of various types of motor fuels with materials commonly used in the fuel systems of historic vehicles.
The testing was conducted over a period of eight weeks, and a colorimetric method was used to evaluate the metallic samples. The results partially confirmed that fuels with a higher content of bio-components exhibit more pronounced degradative effects, particularly on copper and brass samples. In contrast, the influence of the applied additives did not yield entirely conclusive results.
The conclusion of the thesis states that current motor fuels containing bio-components show signs of degradation even within a shorter period than their stated maximum recommended storage time. | en |
dc.format.extent | 4569417 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | historická vozidla | cs |
dc.subject | automobilový benzin | cs |
dc.subject | motorová nafta | cs |
dc.subject | biosložky | cs |
dc.subject | kolorimetrie | cs |
dc.subject | historic vehicles | en |
dc.subject | automotive gasoline | en |
dc.subject | diesel fuel | en |
dc.subject | bio-components | en |
dc.subject | colorimetry | en |
dc.title | Vliv motorových paliv na součásti historických vozidel | cs |
dc.title.alternative | The Effect of Motor Fuels on Components of Historic Vehicles | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Navrátil, Tomáš | |
dc.date.accepted | 2025-06-02 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 340 - Katedra konstruování | cs |
dc.thesis.degree-program | Konstrukční inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Technická diagnostika, opravy a udržování | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | VLC0107_FS_N0715A270037_S03_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |