dc.contributor.advisor | Klapetek, Lukáš | |
dc.contributor.author | Chovanec, Michal | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:52:20Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:52:20Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157619 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem H-traverzy určené pro zvedání nákladního vagónu. Cílem práce je navrhnout bezpečné a efektivní zvedací zařízení, které splňuje technické a bezpečnostní požadavky dle příslušných norem. V rešeršní části jsou popsány a rozděleny různé typy traverz používaných v praxi, stejně jako způsoby zvedání kolejových vozidel a důvody jejich zvedání. Následuje návrh vhodných komponent H-traverzy včetně volby materiálu. Pro zajištění vodorovné polohy traverzy během zvedání je navrženo vyvažovací závaží. Součástí práce jsou analytické výpočty v kriticky namáhaných místech, pevnostní výpočet metodou konečných prvků (MKP) a kontrola pevnosti svarových spojů závěsů. Výsledkem je návrh H-traverzy s dostatečnou pevností a provozní spolehlivostí. Výkresová dokumentace, zahrnující výkres sestavy a výrobní výkres čepu s hlavou, je přiložena v příloze. | cs |
dc.description.abstract | This bachelor thesis focuses on the structural design of an H-type lifting beam intended for lifting a freight railcar. The aim of the thesis is to design a safe and efficient lifting device that meets technical and safety requirements according to relevant standards. The research part describes and categorizes various types of lifting beams used in practice, as well as methods and reasons for lifting railway vehicles. The following section presents the design of suitable components of the H-beam, including material selection. To ensure horizontal positioning of the lifting beam during lifting, a counterweight is proposed. The thesis includes analytical calculations of critically stressed areas, a strength analysis using the finite element method (FEM), and verification of the strength of weld joints of the suspension components. The result is a design of an H-type lifting beam with sufficient strength and operational reliability. The drawing documentation, including an assembly drawing and a manufacturing drawing of a pin with a head, is attached in the appendix. | en |
dc.format.extent | 6315243 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | H-traverza | cs |
dc.subject | jeřábová traverza | cs |
dc.subject | zvedání kolejových vozidel | cs |
dc.subject | nákladní vagón | cs |
dc.subject | H-beam | en |
dc.subject | crane beam | en |
dc.subject | lifting of railway vehicles | en |
dc.subject | freight car | en |
dc.title | Návrh H-traverzy pro zvedání nákladního vagónu | cs |
dc.title.alternative | Design of the adjustable H-traverse for Freight Car lifting | en |
dc.type | Bakalářská práce | cs |
dc.contributor.referee | Cigán, Petr | |
dc.date.accepted | 2025-06-05 | |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-level | Bakalářský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 347 - Katedra částí a mechanismů strojů | cs |
dc.thesis.degree-program | Strojírenství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Konstrukce strojů | cs |
dc.description.result | výborně | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | CHO0249_FS_B0715A270011_S04_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |