dc.contributor.advisor | Lapuník, Filip | |
dc.contributor.author | Větěch, Jan | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:52:23Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:52:23Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157633 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá vlivem aerodynamických prvků na jízdní dynamiku závodního vozidla, se zaměřením na výsledné reakce do kol jednotlivých náprav. Cílem práce je analyzovat, jak změny v nastavení aerodynamických zařízení, především zadního křídla, ovlivňují výsledné rozložení sil mezi nápravami, chování vozidla při průjezdu zatáčkou a celkovou stabilitu. Součástí řešení je také vytvoření interaktivního výpočtového souboru, který umožňuje simulaci těchto změn. Práce kombinuje teoretické poznatky, numerické výpočty a praktická měření na konkrétním závodním voze. Výsledky jsou prezentovány formou analytických modelů a grafických závislostí a jsou určeny závodnímu týmu, kterému umožní efektivněji nastavovat vozidlo bez nutnosti nákladného testování. Vytvořený výpočtový systém je zahrnut v příloze diplomové práce. | cs |
dc.description.abstract | The master‘s thesis deals with the influence of aerodynamic elements on the driving dynamics of a racing vehicle, focusing on the resulting wheel loads on each axle. The aim of the thesis is to analyze how changes in the settings of aerodynamic devices, particularly the rear wing, affect the distribution of forces between the axles, vehicle behavior in cornering, and overall stability. The solution also includes the development of an interactive calculation file that enables the simulation of these changes. The thesis combines theoretical knowledge, numerical calculations, and practical measurements on a specific racing car. The results are presented in the form of analytical models and graphical dependencies and are intended for a racing team, enabling more efficient vehicle setup without the need for costly testing. The developed computational system is included in the appendix of the thesis. | en |
dc.format.extent | 3494009 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Aerodynamické prvky | cs |
dc.subject | Závodní vůz | cs |
dc.subject | Jízdní dynamika | cs |
dc.subject | Simulace | cs |
dc.subject | Těžiště | cs |
dc.subject | Závody do vrchu | cs |
dc.subject | Aerodynamic elements | en |
dc.subject | Racing car | en |
dc.subject | Vehicle dynamics | en |
dc.subject | Simulation | en |
dc.subject | Center of gravity | en |
dc.subject | Hill climb racing | en |
dc.title | Posouzení změn jízdní dynamiky vozu v závislosti na účinku aerodynamických prvků zejména ve vztahu se změnami polohy těžiště vozidla | cs |
dc.title.alternative | Assessment of Changes in Vehicle Driving Dynamics Depending on Effect of Aerodynamic Elements, Especially in Relation to Changes in Vehicle Center of Gravity | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Šmiraus, Jakub | |
dc.date.accepted | 2025-06-03 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 342 - Institut dopravy | cs |
dc.thesis.degree-program | Dopravní systémy a technika | cs |
dc.thesis.degree-branch | Dopravní technika | cs |
dc.description.result | velmi dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | VET0014_FS_N1041A040002_S02_2025 | |
dc.rights.access | openAccess | |