Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorStryk, Rostislav
dc.contributor.authorKonvička, Dominik
dc.date.accessioned2025-06-23T11:52:31Z
dc.date.available2025-06-23T11:52:31Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.otherOSD002
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/157689
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu přínosů a rizik spojených se zřízením a provozem nezpevněné vzletové a přistávací dráhy na letišti Ostrava/Mošnov (LKMT). Se zvyšujícím se podílem letů malých letadel všeobecného letectví, které využívají pro svou činnost veřejné mezinárodní letiště LKMT, se vytížení stávající a jediné VPD blíží v některých provozních dnech k jejím maximálním kapacitním limitům. Nezpevněné VPD představují alternativní řešení ke zpevněným drahám a mohou nabídnout výhody, kterými jsou nižší náklady na výstavbu, provoz a údržbu, větší flexibilita letištního provozu, menší ekologická stopa a možnost diverzifikace provozu. Zároveň však přinášejí specifická rizika a výzvy, které je nutné pečlivě zvážit. Cílem práce je provést komplexní analýzu, která zohlední jak pozitivní, tak negativní aspekty tohoto řešení. Nejprve je představen teoretický rámec se zaměřením na charakteristiky a typy drah. Následně je analyzován současný stav letiště, jeho infrastruktura a rozložení. V práci je obsaženo srovnání s vybranými letišti, u kterých je doplněna případová studie zvoleného řešení. V praktické části jsou navrženy možné varianty umístění nezpevněné dráhy určené pro denní provoz za podmínek VFR. Jednotlivé varianty jsou podrobeny SWOT analýze. Výstupem práce jsou závěrečná doporučení využitelná pro rozhodovací proces před případnou implementací nezpevněné dráhy na letišti LKMT.cs
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on the analysis of the benefits and risks associated with the establishment and operation of an unpaved runway at Ostrava/Mošnov Airport (LKMT). With the increasing share of general aviation flights, which use the public international airport LKMT for their operations, the utilization of the existing and only runway is, on some operational days, approaching its maximum capacity limits. Unpaved runways represent an alternative solution to paved runways and can offer advantages such as lower construction, operation, and maintenance costs, greater flexibility in airport operations, a smaller environmental footprint, and the possibility of diversifying traffic. However, they also bring specific risks and challenges that must be carefully considered. The aim of this thesis is to conduct a comprehensive analysis that takes into account both the positive and negative aspects of this solution. First, the theoretical framework is presented, focusing on the characteristics and types of runways. Subsequently, the current state of the airport, its infrastructure, and layout are analyzed. The thesis includes a comparison with selected airports, supplemented by a case study of the chosen solution. In the practical part, location variants for the runway are proposed, which are analyzed in terms of their advantages and disadvantages, including an assessment of the benefits and risks of each option. The output of the thesis is a set of final recommendations that can be used in the decision-making process before the potential implementation of an unpaved runway at LKMT Airport.en
dc.format.extent2874927 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocs
dc.publisherVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectNezpevněná dráhacs
dc.subjectLetiště LKMTcs
dc.subjectSWOT Analýzacs
dc.subjectUnpaved runwayen
dc.subjectLKMT Airporten
dc.subjectSWOT Analysisen
dc.titleAnalýza přínosů a rizik zřízení a provozování nezpevněné vzletové a přistávací dráhy na letišti Ostravacs
dc.title.alternativeAnalysis of the Benefits and Risks of Establishing and Operating an Unpaved Runway at Ostrava Airporten
dc.typeBakalářská prácecs
dc.contributor.refereeHořínka, Jiří
dc.date.accepted2025-06-04
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-levelBakalářský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojnícs
dc.description.department342 - Institut dopravycs
dc.thesis.degree-programProvoz a řízení letecké dopravycs
dc.thesis.degree-branchTechnologie a řízení leteckého provozucs
dc.description.resultvelmi dobřecs
dc.identifier.senderS2723
dc.identifier.thesisKON0464_FS_B1088A040001_S01_2025
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam