dc.contributor.advisor | Bojko, Marian | |
dc.contributor.author | Krmášek, Adam | |
dc.date.accessioned | 2025-06-23T11:52:33Z | |
dc.date.available | 2025-06-23T11:52:33Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.other | OSD002 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/157700 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá numerickým modelováním proudění chladiva ve ventilovém bloku používaném v automobilovém průmyslu a následným zhodnocením tlakové ztráty mezi vstupem a výstupem do ventilového bloku pro různá nastavení matematického modelu. K úpravě zdrojové geometrie a vytvoření výpočetní sítě výpočetního modelu je použit program ANSA. Numerické simulace byly provedeny v programu ANSYS Fluent 2023R1. Úvodní část je věnována chladicímu systému v automobilovém průmyslu. Konkrétně je popsána funkce ventilového bloku, který umožňuje přepínání režimů klimatizace a zajišťuje komfort v kabině nebo v dnešní době stále častěji využívané chlazení baterií u elektromobilů. V teoretické části je podrobně charakterizováno rozdělení plynů z fyzikálního hlediska na ideální na reálný plyn. Dále jsou uvedeny příslušné vztahy k následným numerickým výpočtům, které popisují reálné plyny včetně popisu modelování turbulentního proudění. V praktické části je popsána úprava zdrojového modelu ventilového bloku. V další fázi je vygenerována výpočetní síť. Dalším krokem bylo definování matematického modelu proudění chladiva CO2, který je následně aplikován na reálný ventilový blok. Numerické výpočty jsou provedeny pro různé definice fyzikálních vlastností chladiva a různá nastavení matematického modelu. Dále jsou provedeny numerické simulace pro chladivo R1234yf. Poslední problematikou je komplexní numerická simulace proudění chladiva ventilovým blokem s přestupem tepla kondukcí a konvekcí. V rámci postprocessingu jsou detailně vyhodnoceny tlakové ztráty a základní proudové veličiny jako jsou rychlost, tlak, teplota, atd. | cs |
dc.description.abstract | The master’s thesis deals with numerical modelling of refrigerant flow in a valve block used in the automotive industry and subsequent evaluation of pressure drop between inlet and outlet of the valve block for different settings of the mathematical model. The ANSA program is used to modify the source geometry and create the computational mesh of the computational model. The numerical simulations were performed in ANSYS Fluent 2023R1 software. The introductory section is devoted to the cooling system in the automotive industry. Specifically, the function of the valve block, which allows switching of the air conditioning modes and provides comfort in the cabin or, nowadays, the increasingly used battery cooling in electric vehicles, is described. In the theoretical section, the distribution of gases from a physical point of view to ideal and real gas is characterized in detail. Furthermore, the relevant relations to the subsequent numerical calculations describing the real gases are given. Subsequently, the numerical modelling of turbulent flow is described. In the practical part, the modification of the valve block source model is described. In the next phase, a computational mesh is generated. The next step was to define a mathematical model of the flow, which is then applied to a real valve block. The numerical solution is performed in ANSYS Fluent 2023R1. Numerical calculations are performed for different definitions of the physical properties of the refrigerant and different settings of the mathematical model Numerical simulations are also performed for the refrigerant R1234yf. The last topic is devoted to a complex numerical simulation of refrigerant flow through a valve block with heat transfer by conduction and convection. Pressure drops and basic flow parameters such as velocity, pressure, temperature, etc. are evaluated in detail in the post-processing. | en |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | tlaková ztráta | cs |
dc.subject | ventilový blok | cs |
dc.subject | stavová rovnice | cs |
dc.subject | numerické modelování | cs |
dc.subject | pressure drop | en |
dc.subject | valve block | en |
dc.subject | equation of state | en |
dc.subject | numerical modeling | en |
dc.title | Numerické modelování proudění chladiva ve ventilovém bloku automobilu | cs |
dc.title.alternative | Numerical Modeling of Coolant Flow in an Automobile Valve Block | en |
dc.type | Diplomová práce | cs |
dc.contributor.referee | Běták, Vojtěch | |
dc.date.accepted | 2025-06-05 | |
dc.thesis.degree-name | Ing. | |
dc.thesis.degree-level | Magisterský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Fakulta strojní | cs |
dc.description.department | 338 - Katedra hydromechaniky a hydraulických zařízení | cs |
dc.thesis.degree-program | Hydraulika a pneumatika | cs |
dc.description.result | velmi dobře | cs |
dc.identifier.sender | S2723 | |
dc.identifier.thesis | KRM0018_FS_N0715A270035_2025 | |
dc.rights.access | embargoedAccess | |
dc.date.embargoend | 2030-06-05 | |
dc.description.embargo | Žádosti se vyhovuje z důvodu ochrany interní dat spolupracující firmy. | |