dc.contributor.author | Šimandl, Ladislav | |
dc.contributor.author | Damec, Jaroslav | |
dc.date.accessioned | 2006-05-19T05:14:42Z | |
dc.date.available | 2006-05-19T05:14:42Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.citation | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada bezpečnostní inženýrství. 2005, roč. 1, č. 1, s. 115-123 : il. | en |
dc.identifier.issn | 1801-1764 | en |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/55935 | |
dc.description.abstract | Cílem příspěvku je upozornit na možné nebezpečí při tankování pohonných hmot od statické elektřiny. Příspěvek je orientován na vznik náboje na řidiči, který by následně mohl iniciovat páry pohonných hmot. Je zde uvedeno praktické měření energie elektrostatického náboje, který vzniká při triboelektrickém jevu (tření). Měření bylo prováděno na člověku, který se elektrizoval na židli. byly použity různé druhy oblečení. Naakumulovaná energie elektrostatického pole dosahovala až dvacetinásobku minimální iniciační energie par benzínu. Tím bylo zjištěno, že při tankování pohonných hmot teoreticky hrozí velké nebezpečí od výboje statické elektřiny. příspěvek dále pojednává o vlivech výrazně zmenšujících dané nebezpečí jako např. relativní vlhkost vzduchu aj. | |
dc.format.extent | 2828450 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | en |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | en |
dc.relation.ispartofseries | Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Řada bezpečnostní inženýrství | en |
dc.rights | Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 4.0 Mezinárodní License. | |
dc.rights | © Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Nebezpečí při tankování | en |
dc.title.alternative | Danger during the fuelling | en |
dc.type | article | en |
dc.description.abstract-en | The aim of the submitted contribution is to warn of a possible danger of static electricity while fuelling. The article is focused on an electrostatic charge electrified on a driver that could consequently ignited fuel vapours. The authors have performed practical measurements of the energy of electrostatic charge produced by triboelectric effect (friction). A person in various kinds of clothing materials was electrified on a chair. The accumulated energy of electostatic reached a value twenty times higher than tho minimal ignition energy of gasoline vapours. So it was found out that the danger of a possible discharge of static electricity could be very high. However, the mentioned danger could be influenced for example by relative humidity of air etc. | |
dc.rights.access | openAccess | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.type.status | Peer-reviewed | |