dc.contributor.advisor | Vodárek, Vlastimil | cs |
dc.contributor.author | Kvíčala, Miroslav | cs |
dc.date.accessioned | 2011-10-19T07:26:25Z | |
dc.date.available | 2011-10-19T07:26:25Z | |
dc.date.issued | 2011 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/89636 | |
dc.description | Import 19/10/2011 | cs |
dc.description.abstract | Tato disertační práce se zabývá problematikou vzniku vnitřních necelistvostí ve
vývalcích z nízkolegovaných ocelí na bázi Cr-Mo. Tato problematika byla v minulosti
studována celou řadou autorů, nicméně nebylo dosaženo dostatečně uspokojivých výsledků.
Veškerá data a materiály, které jsou předmětem teoretického i experimentálního rozboru
v této práci, pocházejí z Třineckých železáren a.s. Vzhledem k tomu, že vnitřní necelistvosti
jsou indikovány prostřednictvím ultrazvukové kontroly ve vývalcích až u vychlazených
vývalků, jedná se o problematiku velmi komplikovanou a rozsáhlou. V rámci této práce byl
proveden teoretický rozbor možných příčin vzniku vnitřních necelistvostí ve vývalcích. Na
základě systematického sledování provozních dat byla provedena regresní statistická analýza,
která poukázala na dominantní faktory ovlivňující pravděpodobnost vzniků vnitřních defektů,
konkrétně se pak jedná o vliv mikrolegování vanadem, licí rychlost a teplotu přehřátí oceli
v mezipánvi. Na základě provedeného literárního rozboru, matematicko-fyzikálního
modelování a provedení celé řady experimentů (mikrochemické, fraktografické,
metalografické rozbory, analýza extrakčních replik v transmisním elektronovém mikroskopu,
stanovení mikrotvrdosti a nárazové práce) byly objeveny další faktory, které mají přímý vliv
na výskyt vnitřních necelistvostí. Jedná se o vliv strategie ohřevu v hlubinné peci před
válcováním a volbu správného úběrového plánu na blokovně. Na základě těchto zjištění byla
přijata taková opatření, která vedla k postupnému snižování zmetkovitosti výroby, přičemž
v současné době je možné konstatovat, že výskyt vnitřních necelistvostí ve vývalcích
z nízkolegovaných ocelí na bázi Cr-Mo nepředstavuje technologický ani finanční problém. | cs |
dc.description.abstract | The scope of presented thesis is dedicated to study of internal defects initiation in hot
rolled billets from low-alloyed Cr-Mo steels. The problem with the occurence of internal
defects was already studied by many authors in the past; however, the achieved results were
not satisfactory enough. All data and materials discussed in the thesis are originally from
Třinecké železárny a.s. Since internal defects are indicated during an ultrasonic inspection in
already cooled billets, it can be said that the studied problem is very complicated and
complex. The thesis includes a theoretical analysis of possible reasons for the occurence of
internal defects in hot rolled billets. A statistical analysis has been performed based on longterm
monitoring of industrial process data. The analysis showed dominant factors influencing
the probability of internal defects initiation. The most influential are vanadium microalloying,
casting speed and steel superheat in the tundish. On the basis of a theoretical analysis,
mathematical-physical simulations and performance of a wide scale of experiments
(microchemical, fractography, metallography, extraction replicas analysis, microhardness and
impact work determination), other factors have been investigated that can be directly
connected to the occurence of internal defects. The most crucial is the influence of the heating
strategy in the soaking pit before hot rolling and a proper rolling strategy at the blooming.
Counter measures have been adopted based on the knowledge gained, which led to a decrease
of defects during the production process. Nowdays it is possible to say that the initiation and
propagation of internal defects in Cr-Mo based low-alloyed steels is not a problem anymore. | en |
dc.format | 110 l. : il. | cs |
dc.format.extent | 3244768 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | Cr-Mo | cs |
dc.subject | mikrolegování vanadem | cs |
dc.subject | vnitřní necelistvosti | cs |
dc.subject | licí rychlost | cs |
dc.subject | teplota přehřátí oceli | cs |
dc.subject | termofyzikální modelování | cs |
dc.subject | strategie ohřevu | cs |
dc.subject | Cr-Mo | en |
dc.subject | vanadium microalloying | en |
dc.subject | internal defects | en |
dc.subject | casting speed | en |
dc.subject | steel superheat | en |
dc.subject | termophysical modelling | en |
dc.subject | heating strategy | en |
dc.title | Studium příčin výskytu vnitřních necelistvostí ve vývalcích z Cr-Mo ocelí | cs |
dc.title.alternative | Study of Reasons for Internal Defects Occurence in Billets made from Cr-Mo Based Steels | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201101577 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Bořuta, Josef | cs |
dc.contributor.referee | Stránský, Karel | cs |
dc.contributor.referee | Tvrdý, Miroslav | cs |
dc.date.accepted | 2011-06-08 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 636 - Katedra materiálového inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-program | Materiálové vědy a inženýrství | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2736 | cs |
dc.identifier.thesis | KVI011_FMMI_P3924_2011 | |
dc.rights.access | openAccess | |