dc.contributor.advisor | Kuta, Vítězslav | cs |
dc.contributor.author | Zedník, Aleš | cs |
dc.date.accessioned | 2011-10-19T07:26:36Z | |
dc.date.available | 2011-10-19T07:26:36Z | |
dc.date.issued | 2010 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/89652 | |
dc.description | Import 19/10/2011 | cs |
dc.description.abstract | Regionální (municipální) řízení patří mezi samosprávné aktivity územních celků a je
základním nástrojem decentralizace veřejné správy. Má to specifikum, že provádění
samosprávných aktivit je zabezpečováno z veřejných prostředků v podmínkách veřejné
volby. Proto vystupuje do popředí hledání takových nástrojů a metod, které jsou
adekvátní pro činnost jak volených představitelů, tak úředníků samosprávných celků.
Předmětem této disertační práce je přispět k diskusi o možnosti ovlivňování
municipálního řízení z pohledu distribuce zdrojů do investičního rozvoje na základě
hodnocení faktického stavu infrastruktury. Zmapováním problematiky z pohledu
technického lze úspěšně čelit určitým hrozbám, vyplývajícím z orientace na nové
investice prováděné samosprávnými orgány města bez poznání aktuálního stavu městské
infrastruktury, a konfrontací teoretických poznatků s praxí eliminovat nebo omezit slabá
místa investiční politiky města. Objektem práce je územní samosprávný celek - město,
zpřesněný do podmínek průmyslového velkoměsta, jakým je statutární město Ostrava,
odkud plynou i autorovy praktické zkušenosti, nastřádané za dvanáct let práce
v samosprávě. Disertační práce se snaží upozornit na nutnost vytvoření teoretického
modelu města, konkrétně průmyslového velkoměsta z pohledu proporcionálního udržení
či (lépe) zvyšování úrovně městské infrastruktury v období po deurbanizaci a v průběhu
reurbanizace města Ostravy, což jsou průvodní jevy jeho metropolizace v rámci
Moravskoslezského kraje. Proces deurbanizace byl do značné míry způsoben
deindustrializací v centrální části města a následným odlivem obyvatel i pracovních
příležitostí do nových lokalit, průmyslových zón, okrajových městských obvodů či
okolních obcí za katastrálními hranicemi Ostravy. Reurbanizace naopak vyvolala oživení
městského centra, do kterého se vrací bydlení a v místech opuštěných průmyslových zón
se budují administrativně-obchodní i nové bytové komplexy. K reurbanizaci dochází za
výrazné finanční a územně-plánovací ingerence veřejné sféry, zejména městské
samosprávy. To vše má vliv na veřejnou volbu o rozdělení finančních prostředků do
různých sfér městské infrastruktury a diskusi o proporcích infrastruktury, která v tomto
období musí generovat pobídky pro příchod privátních investic vyššího řádu.
Rozhodování samosprávných orgánů je navýsost politické. Schopnost odborných útvarů
magistrátu a jejich komunikace s volenými zástupci, kteří nemusí být a ve většině případů
ani nebývají odborníky na investiční rozvoj či rozpočtování obecně, je základním
předpokladem zdárné komunální rozvojové politiky. | cs |
dc.description.abstract | Regional (municipal) governance is a self-governing activity of regional entities and
serves as a fundamental tool of decentralization from the state authorities. At the same
time, regional governance is rather specific in that it is financed from public funds under
the conditions mandated to generally elected politicians. For this reason, the search for
instruments and methods that are applicable for both elected representatives and clerks at
the self-governing entities is of such importance. The goal of this thesis is to contribute to
the debate about the possibility of influencing municipal government in the distribution of
resources towards the development of investment, and this based on an honest evaluation
of the actual state of infrastructure. By mapping out this reality from a technical point of
view, certain investment risks can be avoided by the city’s municipal authorities, who
might otherwise not properly consider the given state of a city’s infrastructure. At the
same time, by combining theoretical knowledge with practice, weak investments made by
the city can be eliminated. The main object of this work is a self-governing entity, the
industrial city of Ostrava, in which the author gained practical experience by working for
the municipal authority for twelve years. This thesis stresses the importance of creating a
theoretical model for an industrial city, focusing on the proportional maintenance of – or,
preferably, development of – the city’s level of infrastructure. It takes place during a
period after deurbanization and during reurbanization of the city of Ostrava – two
characteristic phenomena of metropolization in the Moravian-Silesian Region. The
process of Ostrava’s reurbanization has to a certain extent been caused by the
deindustrialization of the city center and the consequent retreat of its residents and job
opportunities to new locations in specially created industrial zones, the city suburbs, and
even villages and towns outside of the city limits. Reurbanization, on the otherhand, has
resulted in a resurgence of the city center, and a return of inhabitants. Where vacant
industrial lots once stood, new business offices and housing facilities are being
established. This reurbanization is conditioned by the need for territorial planning and
also by significant financial involvement of the public sector, namely the municipal
authorities. All of this influences the way public representatives vote on the distribution
of financial resources to various spheres of the city’s infrastructure, and the overall
discussion of the infrastructure needed to generate incentives attractive enough to bring in
high-level investment. The decisions made by self-governing organs are highly political.
The ability of specialized departments of the City Hall to communicate with the elected
representatives, who needn’t be (and generally are not) experts on investment
development or financing, is the foundation of a successful community development
policy. The goal of the following proposed sphere model is to disengage from the
absolute values of the individual budget chapters of the given municipality, and to model
the connection of the companies and their successive private investments, whether
industrial or non-industrial, as the „core“, and the investment development of the
infrastructure from public funds as the „layers“ of the proposed sphere. | en |
dc.format | 108, [17] l. : il. | cs |
dc.format.extent | 3062957 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | regionální řízení | cs |
dc.subject | regional governance | en |
dc.title | Příspěvek k funkčnímu modelování investiční politiky průmyslového velkoměsta na příkladu Ostravy jako regionální metropole | cs |
dc.title.alternative | Contribution to the functional simulation of the investment policy of the industrial city of Ostrava on the example of regional metropolis | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201101572 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Zamarský, Vítězslav | cs |
dc.contributor.referee | Zamarský, Vítězslav | cs |
dc.contributor.referee | Kuda, František | cs |
dc.date.accepted | 2010-11-26 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta stavební | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 222 - Katedra městského inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-program | Stavební inženýrství | cs |
dc.thesis.degree-branch | Městské inženýrství a stavitelství | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2712 | cs |
dc.identifier.thesis | ZED034_FAST_P3607_3607V012_2010 | |
dc.rights.access | openAccess | |