Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKuta, Vítězslavcs
dc.contributor.authorZedník, Alešcs
dc.date.accessioned2011-10-19T07:26:36Z
dc.date.available2011-10-19T07:26:36Z
dc.date.issued2010cs
dc.identifier.otherOSD002cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10084/89652
dc.descriptionImport 19/10/2011cs
dc.description.abstractRegionální (municipální) řízení patří mezi samosprávné aktivity územních celků a je základním nástrojem decentralizace veřejné správy. Má to specifikum, že provádění samosprávných aktivit je zabezpečováno z veřejných prostředků v podmínkách veřejné volby. Proto vystupuje do popředí hledání takových nástrojů a metod, které jsou adekvátní pro činnost jak volených představitelů, tak úředníků samosprávných celků. Předmětem této disertační práce je přispět k diskusi o možnosti ovlivňování municipálního řízení z pohledu distribuce zdrojů do investičního rozvoje na základě hodnocení faktického stavu infrastruktury. Zmapováním problematiky z pohledu technického lze úspěšně čelit určitým hrozbám, vyplývajícím z orientace na nové investice prováděné samosprávnými orgány města bez poznání aktuálního stavu městské infrastruktury, a konfrontací teoretických poznatků s praxí eliminovat nebo omezit slabá místa investiční politiky města. Objektem práce je územní samosprávný celek - město, zpřesněný do podmínek průmyslového velkoměsta, jakým je statutární město Ostrava, odkud plynou i autorovy praktické zkušenosti, nastřádané za dvanáct let práce v samosprávě. Disertační práce se snaží upozornit na nutnost vytvoření teoretického modelu města, konkrétně průmyslového velkoměsta z pohledu proporcionálního udržení či (lépe) zvyšování úrovně městské infrastruktury v období po deurbanizaci a v průběhu reurbanizace města Ostravy, což jsou průvodní jevy jeho metropolizace v rámci Moravskoslezského kraje. Proces deurbanizace byl do značné míry způsoben deindustrializací v centrální části města a následným odlivem obyvatel i pracovních příležitostí do nových lokalit, průmyslových zón, okrajových městských obvodů či okolních obcí za katastrálními hranicemi Ostravy. Reurbanizace naopak vyvolala oživení městského centra, do kterého se vrací bydlení a v místech opuštěných průmyslových zón se budují administrativně-obchodní i nové bytové komplexy. K reurbanizaci dochází za výrazné finanční a územně-plánovací ingerence veřejné sféry, zejména městské samosprávy. To vše má vliv na veřejnou volbu o rozdělení finančních prostředků do různých sfér městské infrastruktury a diskusi o proporcích infrastruktury, která v tomto období musí generovat pobídky pro příchod privátních investic vyššího řádu. Rozhodování samosprávných orgánů je navýsost politické. Schopnost odborných útvarů magistrátu a jejich komunikace s volenými zástupci, kteří nemusí být a ve většině případů ani nebývají odborníky na investiční rozvoj či rozpočtování obecně, je základním předpokladem zdárné komunální rozvojové politiky.cs
dc.description.abstractRegional (municipal) governance is a self-governing activity of regional entities and serves as a fundamental tool of decentralization from the state authorities. At the same time, regional governance is rather specific in that it is financed from public funds under the conditions mandated to generally elected politicians. For this reason, the search for instruments and methods that are applicable for both elected representatives and clerks at the self-governing entities is of such importance. The goal of this thesis is to contribute to the debate about the possibility of influencing municipal government in the distribution of resources towards the development of investment, and this based on an honest evaluation of the actual state of infrastructure. By mapping out this reality from a technical point of view, certain investment risks can be avoided by the city’s municipal authorities, who might otherwise not properly consider the given state of a city’s infrastructure. At the same time, by combining theoretical knowledge with practice, weak investments made by the city can be eliminated. The main object of this work is a self-governing entity, the industrial city of Ostrava, in which the author gained practical experience by working for the municipal authority for twelve years. This thesis stresses the importance of creating a theoretical model for an industrial city, focusing on the proportional maintenance of – or, preferably, development of – the city’s level of infrastructure. It takes place during a period after deurbanization and during reurbanization of the city of Ostrava – two characteristic phenomena of metropolization in the Moravian-Silesian Region. The process of Ostrava’s reurbanization has to a certain extent been caused by the deindustrialization of the city center and the consequent retreat of its residents and job opportunities to new locations in specially created industrial zones, the city suburbs, and even villages and towns outside of the city limits. Reurbanization, on the otherhand, has resulted in a resurgence of the city center, and a return of inhabitants. Where vacant industrial lots once stood, new business offices and housing facilities are being established. This reurbanization is conditioned by the need for territorial planning and also by significant financial involvement of the public sector, namely the municipal authorities. All of this influences the way public representatives vote on the distribution of financial resources to various spheres of the city’s infrastructure, and the overall discussion of the infrastructure needed to generate incentives attractive enough to bring in high-level investment. The decisions made by self-governing organs are highly political. The ability of specialized departments of the City Hall to communicate with the elected representatives, who needn’t be (and generally are not) experts on investment development or financing, is the foundation of a successful community development policy. The goal of the following proposed sphere model is to disengage from the absolute values of the individual budget chapters of the given municipality, and to model the connection of the companies and their successive private investments, whether industrial or non-industrial, as the „core“, and the investment development of the infrastructure from public funds as the „layers“ of the proposed sphere.en
dc.format108, [17] l. : il.cs
dc.format.extent3062957 bytescs
dc.format.mimetypeapplication/pdfcs
dc.language.isocscs
dc.publisherVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostravacs
dc.subjectregionální řízenícs
dc.subjectregional governanceen
dc.titlePříspěvek k funkčnímu modelování investiční politiky průmyslového velkoměsta na příkladu Ostravy jako regionální metropolecs
dc.title.alternativeContribution to the functional simulation of the investment policy of the industrial city of Ostrava on the example of regional metropolisen
dc.typeDisertační prácecs
dc.identifier.signature201101572cs
dc.identifier.locationÚK/Sklad diplomových pracícs
dc.contributor.refereeZamarský, Vítězslavcs
dc.contributor.refereeZamarský, Vítězslavcs
dc.contributor.refereeKuda, Františekcs
dc.date.accepted2010-11-26cs
dc.thesis.degree-namePh.D.cs
dc.thesis.degree-levelDoktorský studijní programcs
dc.thesis.degree-grantorVysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta stavebnícs
dc.description.categoryPrezenčnícs
dc.description.department222 - Katedra městského inženýrstvícs
dc.thesis.degree-programStavební inženýrstvícs
dc.thesis.degree-branchMěstské inženýrství a stavitelstvícs
dc.description.resultvyhovělcs
dc.identifier.senderS2712cs
dc.identifier.thesisZED034_FAST_P3607_3607V012_2010
dc.rights.accessopenAccess


Soubory tohoto záznamu

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam