dc.contributor.advisor | Chlebiš, Petr | cs |
dc.contributor.author | Pfof, Zdeněk | cs |
dc.date.accessioned | 2012-04-11T11:16:45Z | |
dc.date.available | 2012-04-11T11:16:45Z | |
dc.date.issued | 2011 | cs |
dc.identifier.other | OSD002 | cs |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10084/90355 | |
dc.description | Import 11/04/2012 | cs |
dc.description.abstract | Disertační práce se zabývá vyhodnocením vlastností měničů s měkkým spínáním pro využití
ve strukturách hybridních elektrických vozidel. Jedná se tedy o měniče využívající rezonanční chování
pro docílení nižších spínacích ztrát.
V první části disertační práce se nachází obecné seznámení se strukturami pohonných soustav
využívající spolupráci palivového článku s ultrakapacitory. Dále je provedeno seznámení s principem
funkce a vlastnostmi palivového článku a ultrakapacitorů, včetně nastínění jejich současného využití
v elektrických vozidlech.
Úvod do problematiky měkkého spínání je proveden v kapitole 4, kde jsou objasněny principy
základních metod měkkého spínání – spínání v nule proudu (ZCS) a spínání v nule napětí (ZVS). Tato
kapitola dále nabízí přehled používaných rezonančních topologií, spínacích součástek a komponentů
rezonančního obvodu a také metody řízení rezonančních měničů.
V hlavní části disertační práce je proveden detailní rozbor rezonančního chování kvazirezonančních
měničů, multi-rezonančních měničů a půlmůstkového dvoukvadrantního rezonančního
měniče včetně kriteriálního vyhodnocení jejich přenosových funkcí.
V poslední části je proveden návrh a dimenzování jednotlivých rezonančních měničů, jejichž
funkčnost je dokumentována výsledky numerických simulací z programu PSpice. Kapitola
experimentálních výsledků uvádí vybrané specifické vlastnosti rezonančních měničů získané měřením
na fyzikálním modelu rezonančního měniče, jež jsou srovnávány s výsledky z numerických simulací. | cs |
dc.description.abstract | The Ph.D. thesis is dealing with evaluation of properties of soft switched converters for their
utilisation in hybrid electric vehicles structures. Therefore, the thesis is concerned with the converters
that use resonant behaviour for achievement lower switching losses.
In the first part of the thesis is introduced general description of drive unit structures that uses
cooperation of fuel cell and ultra-capacitors. In this section are also shown the properties of fuel cell
and ultra-capacitor and their function principles, including their current utilisation in electric vehicles.
The introduction to soft switching is given in chapter 4. There are clarified basic principles of
soft switching – zero-current switching (ZCS) and zero-voltage switching (ZVS). Further, the
overview of resonant topologies, semiconductor switches, elements of resonant circuits and control
methods of resonant converters is provided.
The main part of the thesis is dealing with detailed analysis of resonant behaviour of quasiresonant
converters, multi-resonant converters and bi-directional half-bridge resonant converter,
including criterion evaluation of their transfer function.
In the last section is made the design of above mentioned resonant converters. Their
functionality is illustrated by simulation results from PSpice software. The experimental results
chapter stated the chosen specific properties of resonant converters, which were obtained by
measurement at laboratory resonant converter model. The experimental data are compared with
simulation results. | en |
dc.format | 106, [6] l. : il. + 1 CD-R | cs |
dc.format.extent | 7101798 bytes | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | cs |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | cs |
dc.subject | palivový článek, ultrakapacitor, měkké spínání, spínání v nule napětí, rezonanční měnič | cs |
dc.subject | fuel cell, ultra-capacitor, soft-switching, zero-voltage switching, resonant converter | en |
dc.title | Měnič se zvýšenou účinností pro automobilové aplikace | cs |
dc.title.alternative | Converter with higher efficiency for automotive applications | en |
dc.type | Disertační práce | cs |
dc.identifier.signature | 201201053 | cs |
dc.identifier.location | ÚK/Sklad diplomových prací | cs |
dc.contributor.referee | Špánik, Pavol | cs |
dc.contributor.referee | Brandštetter, Pavel | cs |
dc.contributor.referee | Hlisnikovský, Pavel | cs |
dc.date.accepted | 2011-12-14 | cs |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | cs |
dc.thesis.degree-level | Doktorský studijní program | cs |
dc.thesis.degree-grantor | Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta elektrotechniky a informatiky | cs |
dc.description.category | Prezenční | cs |
dc.description.department | 430 - Katedra elektroniky | cs |
dc.thesis.degree-program | Elektrotechnika | cs |
dc.thesis.degree-branch | Elektrické stroje, přístroje a pohony | cs |
dc.description.result | vyhověl | cs |
dc.identifier.sender | S2724 | cs |
dc.identifier.thesis | PFO001_FEI_P2649_2642V004_2011 | |
dc.rights.access | openAccess | |